Hur sjösätter man båten?
Nu är det tid att sjösätta din båt. Här får du lite bra tips på hur du kan gå till väga.
RENGÖRING
Förarbete och rengöring är som vanligt det viktigaste för ett lyckat resultat!
Tvätta fribord och överbyggnad med vatten, gärna varmt om det finns tillgång till det, och t ex. Watski Super Cleaner "Bäst i test" 2011. Svarta ränder avlägsnas enkelt med Black Streak remover och nedsmutsad vattenlinje behandlas med Y-10, Sharkbite eller liknande.
- Avlägsna gammal lös bottenfärg med grovt våtslippapper eller skrapa för att få en jämn yta.
- Ett jämt underlag är viktigt för att bottenfärgen skall fungera optimalt
- Var noga med att lägga en presenning på marken för att samla upp gamla färg rester och lämna dessa på en miljöstation.
- Tvätta sedan med färskvatten och låt torka före bottenmålning.
BOTTENMÅLA
Watski erbjuder ett komplett sortiment av bottenfärg från Jotun och International för alla typer av båtar. Använd med fördel samma typ av färg, är färgen okänd används en spärrskiktsprimer för bästa vidhäftning, till exempel Primocon. Följ tillverkarens anvisningar. Se till att ytan är torr och dammfri. Maskera vattenlinjen med maskeringstejp, använd sedan en roller för att applicera färgen. Måla en liten bit upp på maskeringstejpen. Antal lager anges på burken för den aktuella färgen. Flera lager ger längre ett längre skydd om man har för avsikt att ligga i vattnet året om. Måla gärna två gånger i vattenlinjen, roder och svåråtkomliga ställen.
Drev och propeller målas med speciell färg som är avsedd för aluminium, exempelvis Jotun Aqualine.
Ta bort tejpen så
fort du har målat klart. Montera nya zinkanoder när allt är målat. Se till att
ingen färg sitter på ytan där anoderna ska monteras.
POLERING
Watski har ett mycket brett sortiment av båtvårdsprodukter där man kan hitta sina personliga favoriter.
Gemensamt är att poleringen görs i olika steg.
1: Rubbning: Avlägsnar oxiderad gelcoat
2: Polering: Här används någon form av Polish för att göra ytan blank
3: Vaxning/försegling: Förseglar den blanka yta och skyddar mot solens UV-strålar
Nyare båtar samt båtar i gott skick kan med fördel använda kombi produkter som gör flera moment på en gång.
VATTEN
Kontrollera varmvattenberedarens anslutningar och montera på slangar, om dessa har varit av under vintern. Se till att varmvattenberedaren fylls med vatten innan den startas, annars riskerar el-patronen att gå sönder. Se efter ifall vattenslangarna har torkat eller börjat få sprickor, byt i så fall dessa.
TOALETT/FÄRSKAVATTENSYSTEM
Kontrollera alla bottengenomföringar och ventiler så att de går att stänga. Kontrollera också att alla slangklämmor sitter fast ordentligt och att de ej är angripna av rost och korrosion. alla slangsocklar under vattenlinjen skall ha dubbla rostfria, syrafasta slangklämmor.
BATTERI
Kontrollera att batterierna är laddade. Fyll på med destillerat vatten om det behövs. Kontrollera även alla kontakter som är anslutna till batterierna, så att de sitter fast ordentligt och att ingen korrosion har uppkommit under vintern. Använd batteripolskydd för att skydda från smuts och damm.
Om batterierna ej går att ladda beror det oftast på att de är slut och behöver bytas ut.
Byt alltid hela batteribanken och undvik att koppla ihop nya och gamla batterier.
MOTORN
Byt alltid impeller för att säkerställa funktion hela säsongen. Om inte luft-, olje- och bränslefilter byttes ut i samband med vinterkonserveringen, så gör det nu. Glöm inte att kontrollera/byta olja i backslag/drev. Starta motorn innan du sjösätter och försök ta vara på den glykol som kommer ut ur systemet så att du kan lämna den på en miljöstation. Kontrollera nivå på kylvattnet, fyll på vid behov. Viktigt att rätt glykol används, detta går att läsa i motorns manual. På färskvattenkylda motorer byts zink i värmeväxlare.
Har ni bensinmotor bör även tändstift och bränsleslangar kontrolleras. Dessa kan eventuellt behöva bytas ut. Till sist, kontrollera drivremmarna. Impeller och drivremmar bör finnas i reserv i båten under säsong
TEAKDÄCKET
Det finns ett stort sortiment av produkter som du kan använda. För att rengöra teaken kan du pensla på t ex Owatrol Deep Cleaner, spola på vatten och se till att hålla teaken blöt i ca 40 minuter. Borsta sedan med en mjuk borste, det är viktigt att du borstar tvärs över fibrerna och inte längs med. Skölj sedan av med rikligt med vatten.
Nu är det dags för steg 2 för att få tillbaks teakens naturliga färg.
Pensla på rikligt med Owatrol Deck Cleaner, håll teaken våt i ca 30 minuter. Undvik Deck Cleaner på aluminium. Borsta och skölj noga.
Blanda diskmedel och vatten i en hink och svabba över teaken för att neutralisera oxalsyran innan du sköljer en sista gång. Låt teaken torka 1 dygn.
För att skydda och framhäva teakens naturliga struktur kan du nu pensla på ett lager med Owatrol Deck Sealer, låt det tränga in i 10–15 minuter, lägg sedan ett andra lager. Låt ej Deck Sealer torka mellan behandlingarna utan stryk vått i vått. Låt torka i ca 30 minuter och torka sedan bort överskott.
Här kan du se en film som visar hur du ska gå till väga.
RIGGEN
Tvätta av riggen och studera den noga så att det inte finns några sprickbildningar eller bucklor i den. Masten rengörs och vaxas. Kontrollera så att elektronik och kontakter i masten är rena från smuts och oxid. Inspektera den löpande riggen och känn efter så att allt löper fint. Kontrollera samtliga vajrar att de är hela. Var extra noggrann vid ändstycke och spridare då det ofta är där man får slitage.
Byt ut om skador upptäcks. Masthaveri är direkt farligt och kan orsaka stora skador
Kontrollera även vantskruvar. Känns dessa tröga rengör de med ett avfettande rengöringsmedel, smörj sedan med vantskruvsolja och montera dem igen. Har riggen ett rullsystem bör detta monteras ner då och då så att besiktning av förstaget kan ske. Tejpa alla vassa beslag mm så seglen ej skadas.
Lycka till och hör av er om ni behöver hjälp!