Vanliga frågor
Här hittar du vanliga frågor som våra kunder ställer, samt svar på dem
BESTÄLLNING
Jag har gjort ett köp som jag vill ändra eller ångra
Q: Jag har gjort ett köp som jag vill ändra eller ångra
Vi jobbar hårt på att få iväg beställningar omgående för att garantera snabbast möjlig leverans. När beställningen är plockad från lagerhyllan, kan den inte längre stoppas eller ändras. Du är välkommen att kontakta oss på kundservice@watski.se och uppge ordernummer så ska vi försöka lösa problemet.
Jag har inte fått någon orderbekräftelse, har min beställning gått igenom?
Q: Jag har inte fått någon orderbekräftelse, har min beställning gått igenom?
En orderbekräftelse ska per automatik skickas till den mailadress du uppgett. Har du inte fått någon orderbekräftelse så kontakta oss så fort som möjligt genom vår kontaktsida.
Jag har glömt registrera rabattkoden på min beställning
Q: Jag har glömt registrera rabattkoden på min beställning
Skicka in uppgifterna på din order här samt rabattkod så hjälper vi dig!
Jag har skrivit fel adress på min order, hur gör jag?
Q: Jag har skrivit fel adress på min order, hur gör jag?
Kontakta vår kundservice så fort som möjligt så hjälper vi dig. Är ordern redan skickad kan det tyvärr innebära att din beställning behöver ytterligare några dagars leveranstid.
Hur utnyttjar jag min rabattkod?
Q: Hur utnyttjar jag min rabattkod?
I kassan finns det en flik som heter “Har du en rabattkod?”. Klicka upp denna och fyll i din rabattkod så räknas din rabatt av direkt. Det går lätt att se avdragen summa under “översikt” i kassan.
Kan företag beställa på Watski.se?
Q: Kan företag beställa på Watski.se?
Absolut! Vid enstaka köp rekommenderar vi att lägga dina orders på Watski.se. Vid större och återkommande köp ber vi dig att kontakta kundservice@watski.se
Produkten jag vill köpa finns inte på lager, var ser jag när produkten kommer in på lager igen?
Q: Produkten jag vill köpa finns inte på lager, var ser jag när produkten kommer in på lager igen?
Inne på produktsidan kan du se i kolumnen lager en grön, gul eller röd markering. Om produkten har en gul markering är produkterna beställda men ännu inte på lager. Ställer du musmarkören över den gula markeringen ser du även en tid där produkten bör finnas på lager igen. Obs! Dessa datum är ingenting vi lovar utan bör användas som ungefärliga datum på inleverans. Vid röd markering är produkten inte beställd och går inte att beställa.
Priser
Q: Priser
Alla våra priser på hemsidan är inklusive moms. Om du har några frågor på beställningen så kontakta oss över mail eller telefon så fort som möjligt. Watski ingår ej avtal med personer under 18 år. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck- och skrivfel på hemsidan och i våra annonser. Om felaktigheter i pris eller leveranstid skulle uppstå, förbehåller sig Watski rätten att ändra detta i efterhand.
Köpa presentkort
Q: Köpa presentkort
Här kan du köpa presentkort för Watski.se. Behöver du se aktuellt saldo på ditt presentkort hittar du de här.
BETALNING
Vilka betalningsmöjligheter finns hos Watski.se?
Q: Vilka betalningsmöjligheter finns hos Watski.se?
Kortbetalning- Vi accepterar Visa och Mastercard. Vid beställning reserveras beloppet på ditt konto men dras inte förrän vi har skickat din beställning. Inga extra avgifter tillkommer.
Klarna- Med Klarna har vi tagit fram olika betalsätt på din order. Få först. Betala sen och Klarna - Dela upp. Du kan själv välja vilket alternativ som passar dig bäst och alla dina köp kan du se på klarna.com.
Swish- Säker och trygg betalning genom Swish. Vid betalningen uppger du det telefonnummer du vill använda för att betala med Swish.
Trustly Bankbetalning- Säker och trygg betalning via din internetbank med stöd för Mobilt BankID. Fungerar med Swedbank, SEB, Nordea, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Skandiabanken, Danske Bank, ICA banken, Forex Bank och Sparbanken Syd. Läs mer om Trustly här.
Jag har inte fått min faktura
Q: Jag har inte fått min faktura
Saknar du din faktura så kontakta oss genom vårt kontaktformulär. Har du valt att betala din order genom något av Klarnas betalningsalternativ så hittar du även din faktura på din inloggningssida på Klarna.com.
Kvitto från order
Q: Kvitto från order
När du har laget en order hos Watski får du samtidigt en orderbekräftelse till den angivna e-postadressen. Det finns inget bindande köpavtal med Watski innan du har mottagit orderbekräftelsen.
LEVERANS
Generell information
Q: Generell information
Vi beställningar med Postnord eller Bring. Alla orders över 1 500 kr är fraktfria, dock finns det enskilda undantag för produkter som är skrymmande, för tunga, brandfarliga eller av andra orsaker måste skickas på pall. Vi har två olika leveransalternativ:
Hämta hos ombud eller i paketbox - Skickas till det ombud som du valt i kassan eller som ligger närmast dig.
Hemleverans- Levereras till den adress du uppgett som leveransadress i kassan.
Vad kostar frakten?
Q: Vad kostar frakten?
Leveranskostnader i Sverige är följande:
Varubrev (små varor): 49 Kr
Postombud: 79 Kr
Hemleverans: 149 Kr
Föremål som klassas som farliga eller är längre än 150 cm: 499 Kr
Skärgårdsleverans: 495 Kr
Alla beställningar över 1 500 kr levereras alltid fraktfritt till postombud eller med hemleverans (med undantag för Skärgårdsleveranser).
Priset för tillvalet skärgårdsleverans är 495 kr. Detta fraktalternativ är enbart valbart under högsäsong.
Leveranstid
Q: Leveranstid
Leverans till postombud och hemleverans förväntas inom 1–4 vardagar räknat från att beställningen är lagd innan kl 12.00 samma dag.
Kan jag få min order levererad imorgon?
Q: Kan jag få min order levererad imorgon?
I dagsläget går det inte att beställa expressleverans men såklart är detta något vi tittar på och hoppas kunna erbjuda inom en snar framtid.
Kan jag följa min order?
Q: Kan jag följa min order?
När ditt paket skickas får du en bekräftelse av postombudet. Här kan du följa ditt pakets väg fram till ditt valda leveransalternativ.
Frakt av skrymmande och brandfarligt gods
Q: Frakt av skrymmande och brandfarligt gods
En del av våra produkter klassas som skrymmande eller brandfarliga och måste skickas med större varsamhet än vanliga paket. Vi vet att många av dessa produkterna är svåra att själv hämta och därför vill vi alltid kunna erbjuda hemleverans även på dessa produkter. Kostnaden är lite större än den normala fraktkostnaden hos oss och produkterna som innefattas av dessa restriktioner märks tydligt upp inne på produktens sida.
När kan jag beställa med leverans inom Stockholms skärgård?
Q: När kan jag beställa med leverans inom Stockholms skärgård?
Leveranser 27 juni – 14 augusti.
Var inom Stockholms skärgård kan jag få min leverans?
Q: Var inom Stockholms skärgård kan jag få min leverans?
Vi kan göra leverans till din brygga eller till din båt med valfri position med hjälp av gps-koordinater.
Hur djupt går fraktbåtarna i skärgården?
Q: Hur djupt går fraktbåtarna i skärgården?
Båtarna behöver ca 1,5 meters djup för att komma in till bryggan.
Levererar ni varor upp på ön?
Q: Levererar ni varor upp på ön?
Nej, tyvärr landstiger vi inte utan möter upp kund vid brygga. Om du inte har en egen brygga är det lämpligt att du möter upp oss vid Ångbåtsbrygga.
Måste jag vara hemma för att ta emot min leverans, när det gäller skärgårdsleveranser?
Q: Måste jag vara hemma för att ta emot min leverans, när det gäller skärgårdsleveranser?
Nej, SwePelago kan mot kunds godkännande lämna vara på brygga eller i byggnad i direkt anslutning till brygga (båthus, bastu). För att det ska fungera ska det tydligt framgå i kundens meddelande till SwePelago att detta är okej. Om kund önskar att justera detta i efterhand ska SwePelago kontaktas på info@swepelago.se.
RETURER
Jag vill returnera mitt köp
Q: Jag vill returnera mitt köp
Du har öppet köp i 365 dagar vid köp på watski.se bortsett från Outlet-varor, på dessa tillämpas 14 dagars öppet köp. Öppet köp gäller inte på metervara, samt produkter som är programmerade eller skräddarsydda specifikt för en kund. Gäller från den dagen du mottagit varan. Behöver du returnera en vara som är köpt på www.watski.se så registrera ditt köp på >> www.watski.se/return-consumer >> Så återkopplar vi inom kort med eventuella returdokument. Konsumenten står alltid för returkostnaden och ser till att varorna är ordentligt inslagna. Konsumenten har ansvaret för paketet/varorna till det är mottaget av Watski. Spara därför alltid kvitto från postombudet med spårnummer.
Watski rekommenderar att varan returneras via PostNord och att varan skicka skickas som paketpost. På så sätt är det möjligt att spåra paketet, vilket eliminerar eventuella tvivel om varan har levererats till Watski.
Tyvärr kan vi inte returnera pengarna för produkter där varan varit i bruk, blivit skadad eller på något sätt använts på ett sätt som varan inte varit tänkt för.
Jag har returnerat en vara, vad gör jag med fakturan?
Q: Jag har returnerat en vara, vad gör jag med fakturan?
När Watski mottagit den returnerade varan görs det en återbetalning på produkten.
När får jag min återbetalning?
Q: När får jag min återbetalning?
Så fort vi mottagit varan och behandlat ärendet återbetalas pengarna tillbaka till samma konto som betalningen genomfördes från.
Hur byter jag storlek?
Q: Hur byter jag storlek?
Gör en ny beställning på den produkt och storlek du önskar byta till. Registrera sedan din retur här >> https://www.watski.se/return-consumer >>. Vi återbetalar pengarna så fort varan kommit till Watski och ärendet blivit behandlat.
Öppet köp
Q: Öppet köp
Du har öppet köp i 365 dagar vid köp på watski.se bortsett från Outlet-varor, på dessa tillämpas 14 dagars öppet köp. Öppet köp gäller inte på metervara, samt produkter som är programmerade eller skräddarsydda specifikt för en kund. Gäller från den dagen du mottagit varan.
REKLAMATION
Hur gör jag en reklamation?
Q: Hur gör jag en reklamation?
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen och som konsument har du 3 års reklamationsrätt. Registrera reklamationen med ditt ordernummer och en kort beskrivning (skicka gärna in bilder) av skadan på >> https://www.watski.se/rek-consumer >>. Vi skickar ett returnummer och en returetikett som används för att snabbt hantera ditt ärende när varorna kommit till oss. Om reklamationen är godkänd, kommer Watski återbetala fraktkostnaderna som uppstod genom att skicka varan till oss. Om felet av någon orsak inte bli godkänd som reklamation behöver du som konsument betala alla transportkostnader, inklusive våra fraktkostnader för retur av varan efter undersökning. Kom ihåg att varan alltid måste skickas i rätt förpackning och ta emot kvitto för leverans. Du som konsument har ansvaret för paketet och varorna fram till Watski. Spara därför leveranskvitto inkl. Information om fraktkostnader och spårnummer. Observera även att varor som skickas utan porto tas inte emot av Watski.
Varan är defekt redan vid leverans
Q: Varan är defekt redan vid leverans
Registera din reklamation så fort som möjligt här >> www.watski.se/rek-consumer >>. Skriv en kort beskrivning och skicka gärna med bilder på skadan. Vi hanterar ditt ärende så fort som möjligt.
Hur lång är reklamationsrätten?
Q: Hur lång är reklamationsrätten?
Reklamationsrätten är alltid på tre (3) år. Det finns produkter med längre reklamationsrätt/garantitid och i dessa fall framgår det inne på produktsidan.
Hur fort behandlas min reklamation?
Q: Hur fort behandlas min reklamation?
Vi har som målsättning att behandla alla reklamationer som kommer in till oss omgående eller så fort det bara är möjligt. Dock kan det finnas ärenden som kräver tester, reparationer eller någon annan form av bearbetning där det tar lite längre tid. Vi försöker alltid ha en tydlig kommunikation om vilket steg reklamationen befinner sig i och skyndsamt få fram ett beslut till dig som kund.
ÅTERFÖRSÄLJARE
Har ni en fysisk butik där jag kan se varorna?
Q: Har ni en fysisk butik där jag kan se varorna?
Tyvärr har vi ingen översikt över vilka handlare med fysiska butiker som har samma produkter som oss. Ta kontakt med din lokala handlare och kolla om de har varan du söker hemma.
Jag önskar att köpa en specifik produkt, vem har den i lager?
Q: Jag önskar att köpa en specifik produkt, vem har den i lager?
Tyvärr har vi inte information om vilka produkter de olika handlarna har på lager. Kontakta handlaren och fråga ifall dem har den specifika varan i lager.
ÖVRIGA FRÅGOR
Hur avanmäler jag mig från nyhetsbrevet?
Q: Hur avanmäler jag mig från nyhetsbrevet?
Längst ner på nyhetsbrevet hittar du en avregistreringslänk som tar dig bort från vårt nyhetsbrev.
Jag vill veta vilka uppgifter ni har sparade på mig
Q: Jag vill veta vilka uppgifter ni har sparade på mig
Kontakta oss på kundservice@watski.se så hjälper vi dig.
Jag har en intressant blogg, youtube-kanal eller annan båt relaterad kommunikationskanal som vill samarbeta med Watski
Q: Jag har en intressant blogg, youtube-kanal eller annan båt relaterad kommunikationskanal som vill samarbeta med Watski
Kontakta oss på kundservice@watski.se så återkommer vi vid intresse.
Jobba på Watski
Q: Jobba på Watski
Har du stort intresse för båtar och båtliv och tycker att Watski skulle vara ett roligt företag att jobba på? Skicka in en ansökan till : jobb@watski.com.
Vill du sälja dina produkter genom Watski.se?
Q: Vill du sälja dina produkter genom Watski.se?
Kontakta oss på kundservice@watski.se så återkommer vi om det verkar intressant.
Klagomål
Q: Klagomål
Vid eventuella klagomål så kontakta oss på kundservice@watski.se
Sjöassistans
Q: Sjöassistans
Med start den 30.3.2020, erbjuder Watski sina kunder en gratis provperiod med Sjöassistans. När du handlar i vår nätbutik kan du anmäla intresse för en månads kostnadsfri medlemskap* med Sjöassistans Redo. Om du hellre vill, så kan du istället trygga hela båtsäsongen direkt med Sjöassistans PLUS med 300 kr i rabatt.
Du anmäler intresset vid kassan genom ett kryss i rutan och blir sedan kontaktad av Sjöassistans för att registrera dig för tjänsten.
Läs mer här: https://www.watski.se/om-oss/sjoassistans
ALLMÄNNA VILLKOR
Köp- och leveransvillkor
Q: Köp- och leveransvillkor
Watski.se drivs av Watski AB med organisationsnummer 559218-8949, Lockarpsvägen 6b, 213 76 Malmö, Sverige.
Du kan kontakta Watski.se på mailadressen: kundservice@watski.se. Våra köp- och leveransvillkor gäller vid köp av varor på watski.se med leverans i Sverige.
Cookies- och Sekretesspolicy
Q: Cookies- och Sekretesspolicy
Våra cookies- och sekretesspolicy hittar du här.
PRISER PÅ WATSKI
Hur mycket kostar frakten?
Q: Hur mycket kostar frakten?
När du beställer produkter från oss för ett värde på över 1 500 kr får du gratis frakt på din beställning. Detta gäller leverans till postombud och hemleverans.
Priset för leverans under gränsen för fri frakt är 49 kr för varubrev, 79 kr till postombud och 149 kr för hemleverans.
Varför kan priserna variera från dag till dag?
Q: Varför kan priserna variera från dag till dag?
Watskis pris följer den svenska marknaden. Då vi alltid jobbar för att kunna ge våra kunder ett konkurrenskraftigt pris kan våra priser ändras från dag till dag. Detta kallas dynamisk prissättning. Priserna sätts av en prisrobot och en rad prisregler som ser till att vi håller oss på lägsta marknadspris. På så vis kan du känna dig trygg med att du gör en god affär på Watski.
Kan jag få rabatt hos Watski?
Q: Kan jag få rabatt hos Watski?
Om du ska göra ett större köp på över 20 000 kr är du välkommen att ta kontakt för att se om du kan få en offert.