Vanliga frågor
Här hittar du vanliga frågor som våra kunder ställer, samt svar på dem
BESTÄLLNING
Jag har gjort ett köp som jag vill ändra eller ångra
Q: Jag har gjort ett köp som jag vill ändra eller ångra
Beroende på hur långt din order kommit kan vi ändra innehållet. Vi jobbar hårt på att få iväg beställningar omgående så kontakta oss på kundservice@watski.com och uppge ordernummer så ska vi försöka lösa problemet.
Jag har inte fått någon orderbekräftelse, har min beställning gått igenom?
Q: Jag har inte fått någon orderbekräftelse, har min beställning gått igenom?
En orderbekräftelse ska per automatik skickas till den mailadress du uppgett. Har du inte fått någon orderbekräftelse så kontakta oss så fort som möjligt genom vår kontaktsida.
Jag har glömt registrera rabattkoden på min beställning
Q: Jag har glömt registrera rabattkoden på min beställning
Skicka in uppgifterna på din order här samt rabattkod så hjälper vi dig!
Jag har skrivit fel adress på min order, hur gör jag?
Q: Jag har skrivit fel adress på min order, hur gör jag?
Kontakta vår kundservice så fort som möjligt så hjälper vi dig. Är ordern redan skickad kan det tyvärr innebära att din beställning behöver ytterligare några dagars leveranstid.
Hur utnyttjar jag min rabattkod?
Q: Hur utnyttjar jag min rabattkod?
I kassan finns det en flik som heter “Har du en rabattkod?”. Klicka upp denna och fyll i din rabattkod så räknas din rabatt av direkt. Det går lätt att se avdragen summa under “översikt” i kassan.
Kan företag beställa på Watski.se?
Q: Kan företag beställa på Watski.se?
Absolut! Vid enstaka köp rekommenderar vi att lägga dina orders på Watski.se. Vid större och återkommande köp ber vi dig att kontakta info@nautec.se.
Produkten jag vill köpa finns inte på lager, var ser jag när produkten kommer in på lager igen?
Q: Produkten jag vill köpa finns inte på lager, var ser jag när produkten kommer in på lager igen?
Inne på produktsidan kan du se i kolumnen lager en grön, gul eller röd markering. Om produkten har en gul markering är produkterna beställda men ännu inte på lager. Ställer du musmarkören över den gula markeringen ser du även en tid där produkten bör finnas på lager igen. Obs! Dessa datum är ingenting vi lovar utan bör användas som ungefärliga datum på inleverans. Vid röd markering är produkten inte beställd och går inte att beställa.
Priser
Q: Priser
Alla våra priser på hemsidan är inklusive moms. Om du har några frågor på beställningen så kontakta oss över mail eller telefon så fort som möjligt. Watski ingår ej avtal med personer under 18 år. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck- och skrivfel på hemsidan och i våra annonser. Om felaktigheter i pris eller leveranstid skulle uppstå, förbehåller sig Watski rätten att ändra detta i efterhand.
Köpa presentkort
Q: Köpa presentkort
Här kan du köpa presentkort för Watski.se. Behöver du se aktuellt saldo på ditt presentkort hittar du de här.
BETALNING
Vilka betalningsmöjliheter finns hos Watski.se?
Q: Vilka betalningsmöjliheter finns hos Watski.se?
Kortbetalning- Vi accepterar Visa och Mastercard. Vid beställning reserveras beloppet på ditt konto men dras inte förrän vi har skickat din beställning. Inga extra avgifter tillkommer.
Klarna- Med Klarna har vi tagit fram olika betalsätt på din order. Få först. Betala sen och Klarna - Dela upp. Du kan själv välja vilket alternativ som passar dig bäst och alla dina köp kan du se på klarna.com.
Swish- Säker och trygg betalning genom Swish. Vid betalningen uppger du det telefonnummer du vill använda för att betala med Swish.
Trustly Bankbetalning- Säker och trygg betalning via din internetbank med stöd för Mobilt BankID. Fungerar med Swedbank, SEB, Nordea, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Skandiabanken, Danske Bank, ICA banken, Forex Bank och Sparbanken Syd. Läs mer om Trustly här.
Jag har inte fått min faktura
Q: Jag har inte fått min faktura
Saknar du din faktura så kontakta oss genom vårt kontaktformulär. Har du valt att betala din order genom något av Klarnas betalningsalternativ så hittar du även din faktura på din inloggningssida på Klarna.com.
Kvitto från order
Q: Kvitto från order
När du har laget en order hos Watski får du samtidigt en orderbekräftelse till den angivna e-postadressen. Det finns inget bindande köpavtal med Watski innan du har mottagit orderbekräftelsen.
LEVERANS
Generell information
Q: Generell information
Vi skickar alla beställningar i Sverige med Postnord. Alla orders över 1000 kr är fraktfria, dock finns det enskilda undantag för produkter som är skrymmande, för tunga, brandfarliga eller av andra orsaker måste skickas på pall. Vi har två olika leveransalternativ:
paket till ombud- Skickas till det ombud du valt i kassan.
Hemleverans- Levereras till den adress du uppgett som leveransadress i kassan.
Leveranstid
Q: Leveranstid
Paket till postombud levereras normalt inom 1 till 2 dagar och hemleverans inom 1 till 3 dagar.
Kan jag få min order levererad imorgon?
Q: Kan jag få min order levererad imorgon?
I dagsläget går det inte att beställa expressleverans men såklart är detta något vi tittar på och hoppas kunna erbjuda inom en snar framtid.
Kan jag följa min order?
Q: Kan jag följa min order?
När ditt paket skickas får du en bekräftelse av posten. Här kan du följa ditt pakets väg fram till ditt valda leveransalternativ.
Frakt av skrymmande och brandfarligt gods
Q: Frakt av skrymmande och brandfarligt gods
En del av våra produkter klassas som skrymmande eller brandfarliga och måste skickas med större varsamhet än vanliga paket. Vi vet att många av dessa produkterna är svåra att själv hämta och därför vill vi alltid kunna erbjuda hemleverans även på dessa produkter. Kostnaden är lite större än den normala fraktkostnaden hos oss och produkterna som innefattas av dessa restriktioner märks tydligt upp inne på produktens sida.
RETURER
Jag vill returnera mitt köp
Q: Jag vill returnera mitt köp
Watski har 30 dagars returrätt på alla varor bortsett från måttbeställda varor samt Outlet-varor. På dessa tillämpas 14 dagars öppet köp. Behöver du returnera en vara som är köpt på www.watski.se så registrera ditt köp på >> www.watski.se/return-consumer >> Så återkopplar vi inom kort med eventuella returdokument. Konsumenten står alltid för returkostnaden och ser till att varorna är ordentligt inslagna. Konsumenten har ansvaret för paketet/varorna till det är mottaget av Watski. Spara därför alltid kvitto från postombudet med spårnummer.
Watski rekommenderar att varan returneras via PostNord och att varan skicka skickas som paketpost. På så sätt är det möjligt att spåra paketet, vilket eliminerar eventuella tvivel om varan har levererats till Watski.
Tyvärr kan vi inte returnera pengarna för produkter där varan varit i bruk, blivit skadad eller på något sätt använts på ett sätt som varan inte varit tänkt för.
Jag har returnerat en vara, vad gör jag med fakturan?
Q: Jag har returnerat en vara, vad gör jag med fakturan?
När Watski mottagit den returnerade varan görs det en återbetalning på produkten.
När får jag min återbetalning?
Q: När får jag min återbetalning?
Så fort vi mottagit varan och behandlat ärendet återbetalas pengarna tillbaka till samma konto som betalningen genomfördes från.
Hur byter jag storlek?
Q: Hur byter jag storlek?
Gör en ny beställning på den produkt och storlek du önskar byta till. Registera sen din retur här >> https://www.watski.se/return-consumer >>. Vi återbetalar pengarna så fort varan kommit till Watski och ärendet blivit behandlat.
Öppet köp
Q: Öppet köp
Watski har alltid 30 dagars öppet köp (bortsett från måttbeställda varor samt Outlet-varor, på dessa tillämpas 14 dagars öppet köp) Gäller från den dagen du mottagit varan.
REKLAMATION
Hur gör jag en reklamation?
Q: Hur gör jag en reklamation?
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen och som konsument har du 3 års reklamationsrätt. Registrera ditt ordernummer och en kort beskrivning (skicka gärna in bilder) av skadan på
>> https://www.watski.se/rek-consumer >>. Vi skickar ett returnummer och en returetikett som används för att snabbt hantera ditt ärende när varorna kommit till oss. Om reklamationen är godkänd kommer Watski återbetala fraktkostnaderna som uppstod genom att skicka varan till oss. Om varan av någon orsak inte bli godkänd som reklamation behöver du som konsument betala alla transportkostnader, inklusive våra fraktkostnader för retur av varan efter undersökning. Kom ihåg att varan alltid måste skickas i rätt förpackning och ta emot kvitto för leverans. Du som konsument har ansvaret för paketet och varorna fram till Watski. Spara därför leveranskvitto inkl. Information om fraktkostnader och spårnummer. Observera även att varor som skickas utan porto tas inte emot av Watski.
Varan är defekt redan vid leverans
Q: Varan är defekt redan vid leverans
Registera din order så fort som möjligt här >> www.watski.se/rek-consumer >>. Skriv en kort beskrivning och skicka gärna med bilder på skadan. Vi hanterar ditt ärende så fort som möjligt.
Hur lång är reklamationsrätten?
Q: Hur lång är reklamationsrätten?
Reklamationsrätten är alltid på tre (3) år. Det finns produkter med längre reklamationsrätt/garantitid och i dessa fall framgår det inne på produktsidan.
Hur fort behandlas min reklamation?
Q: Hur fort behandlas min reklamation?
Vi har som målsättning att behandla alla reklamationer som kommer in till oss omgående eller så fort det bara är möjligt. Dock kan det finnas ärenden som kräver tester, reparationer eller någon annan form av bearbetning där det tar lite längre tid. Vi försöker alltid ha en tydlig kommunikation om vilket steg reklamationen befinner sig i och skyndsamt få fram ett beslut till dig som kund.
ÅTERFÖRSÄLJARE
Har ni en fysisk butik där jag kan se varorna?
Q: Har ni en fysisk butik där jag kan se varorna?
Tyvärr har vi ingen översikt över vilka handlare med fysiska butiker som har samma produkter som oss. Ta kontakt med din lokala handlare och kolla om de har varan du söker hemma.
Jag önskar att köpa att köpa en specifik produkt, vem har den i lager?
Q: Jag önskar att köpa att köpa en specifik produkt, vem har den i lager?
Tyvärr har vi inte information om vilka produkter de olika handlarna har på lager. Kontakta handlaren och fråga ifall dem har den specifika varan i lager.
ÖVRIGA FRÅGOR
Hur avanmäler jag mig från nyhetsbrevet?
Q: Hur avanmäler jag mig från nyhetsbrevet?
Längst ner på nyhetsbrevet hittar du en avregistreringslänk som tar dig bort från vårt nyhetsbrev.
Jag vill veta vilka uppgifter ni har sparade på mig
Q: Jag vill veta vilka uppgifter ni har sparade på mig
Kontakta oss på kundservice@watski.com så hjälper vi dig.
Jag har en intressant blogg, youtube-kanal eller annan båt relaterad kommunikationskanal som vill samarbeta med Watski
Q: Jag har en intressant blogg, youtube-kanal eller annan båt relaterad kommunikationskanal som vill samarbeta med Watski
Kontakta oss på info@watski.com så återkommer vi vid intresse.
Jobba på Watski
Q: Jobba på Watski
Har du stort intresse för båtar och båtliv och tycker att Watski skulle vara ett roligt företag att jobba på? Håll då utkik för våra utannonserade jobb på watski.se.
Vill du sälja dina produkter genom Watski.se?
Q: Vill du sälja dina produkter genom Watski.se?
Kontakta oss på info@watski.com så återkommer vi om det verkar intressant.
Klagomål
Q: Klagomål
Vid eventuella klagomål så kontakta oss på kundservice@watski.com
ALLMÄNNA VILLKOR
Köp- och leveransvillkor
Q: Köp- och leveransvillkor
Watski.se drivs av Watski AB med organisationsnummer 556176–0322, Kantyxegatan 14, 213 76 Malmö, Sverige.
Du kan kontakta Watski.se på mailadressen: kundservice@watski.se. Våra köp- och leveransvillkor gäller vid köp av varor på watski.se med leverans i Sverige.
Cookies- och Sekretesspolicy
Q: Cookies- och Sekretesspolicy
När du besöker Watski.se samlar vi in information om alla besök på vår webbplats. Vi använder denna information för att förbättra din användarupplevelse, utvärdera användningen av de individuella elementen på Watski.se samt för att understödja vår marknadsföring.
Här kan du läsa om vilken information vi samlar in, hur vi behandlar denna information, vad vi gör med den, vem som har tillgång till den och hur du kan kontakta oss gällande vår cookie- och sekretesspolicy.
Insamlandet av information på Watski.se sker inom ramarna för den befintliga lagstiftningen. Om personuppgifter behandlas av Watski.se, sker det i enlighet med personuppgiftslagen.
Watski.se detekterar automatiskt IP-adress och data när du flyttar mellan olika sidor och tjänster på webbplatsen. Om du loggar in eller prenumererar på vårt nyhetsbrev registrerar vi även detta, för att göra det enklare för dig nästa gång du besöker oss.
I detta sammanhang använder vi olika analysverktyg som t.ex. Google Analytics, som hjälper oss att samla in statistik om användningen av Watski.se och till att göra din upplevelse ännu bättre.
Watski.se samlar in information om användare och deras besök på två sätt:
- Genom att använda cookies
- Genom att användarna själva tillhandahåller information (t.ex. vid prenumeration på vårt nyhetsbrev)
Vad är en cookie?
När du besöker Watski.se lagras cookies på din dator. En cookie är en liten textfil som lagras i din webbläsare för att känna igen din dator vid efterföljande besök. Ingen personlig information lagras i våra cookies.
Nästan alla webbplatser använder cookies. De lagras i din dator för att hjälpa dig, vilket bidrar till att analysera hur webbplatsen används så att användarupplevelsen kan förbättras. I många fall är cookies nödvändiga för att man ska kunna tillhandahålla en viss tjänst på webbplatsen.
Informationen i dina cookies skickas mellan din webbläsare och en webbserver och inkluderar information om användarinställningar, inloggning samt hur webbplatsen används.
Hur undviker jag cookies?
Om du inte vill ta emot cookies kan du antingen blockera alla cookies, radera befintliga cookies från din dator eller ställa in datorn så att du får en varning innan cookies sparas.
Vi rekommenderar att du läser igenom vår cookiepolicy noga innan du eventuellt ändrar dina cookieinställningar i din dator samt att du läser mer om cookies på andra webbplatser.
Om du ändrar cookieinställningarna kan din användarupplevelse försämras när du besöker vår och andras webbplatser.
Tänk på att om du inte accepterar cookies kan det finnas funktioner på Watski.se som inte kommer att fungera för dig.
Firefox
Du raderar cookies genom att gå till Tools (verktyg) -> Options (alternativ) -> Privacy (sekretess) -> och raderar individuella cookies eller rensar din historik.
Du blockerar cookies genom att gå till Tools (verktyg) -> Options (alternativ) -> privacy (sekretess) ->, på rullgardinsmenyn under History (historik) markerar du "Use custom settings for history" (använd anpassade inställningar för historik) -> och kryssar för "Always use private browsing mode" (använd alltid privat webbsökningsläge) och avmarkerar "Accept cookies from pages" (acceptera cookies från sidor).
Internet Explorer
Du raderar cookies genom att gå till Tools (verktyg) -> Internet Options (internet-alternativ) -> fliken General (allmänt) -> klicka på Delete (ta bort) -> Cookies -> Delete (ta bort).
Du blockerar cookies genom att gå till Tools (verktyg) -> Internet Options internet-alternativ) -> Privacy (sekretess) -> för skjutreglaget till toppen. På det här sättet blockerar du alla cookies. -> Klicka på OK.
Google Chrome
Du raderar cookies genom att klicka på verktygsknappen -> Tools (verktyg) -> Clear browsing data (ta bort webbinformation -> Delete cookies and other site data (ta bort cookies och andra webbplats- och plugindata) -> Clear browsing data (rensa webbinformation).
Du blockerar cookies genom att klicka på verktygsknappen -> Settings (inställningar) -> Show Advanced Options (visa avancerade inställningar) -> Content Settings (innehållsinställningar) -> klicka på "Block all sites from storing data" (förhindra att webbplatser sparar data) och markera "Block third-party cookies and site data" (blockera cookies och webbplatsdata från tredje part -> OK.
Safari
Du raderar cookies genom att klicka på verktygsknappen -> Settings (inställningar) -> Security (säkerhet) -> klicka på "Show Cookies" (visa cookies). Här kan du antingen radera cookies från en enda domän eller radera alla cookies.
Du blockerar cookies genom att klicka på verktygsknappen -> Settings (inställningar) -> Security (säkerhet) -> under "Accept Cookies" (acceptera cookies), välj "never" (aldrig).
Vad används cookies till på Watski.se?
För att avgöra vilka som besöker våra webbplatser använder vi cookies för att skapa demografisk och användarrelaterad statistik. Detta ger oss möjlighet att anpassa och skapa innehåll och tjänster som matchar dina och andra användares önskemål och intressen. Nedan beskrivs syftena för de cookies som används på Watski.se
Cookies från tredje part
Watski.se använder en rad tjänster från tredje part på våra webbsidor. Ibland använder även dessa tjänster cookies. Du kan välja att ej acceptera cookies från tredje part i din webbläsare genom att följa denna länk:
http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val
Bland annat används cookies från tredje part för att samla in statistik om dina besök hos Watski.se; i sådant fall använder vi cookies för att t.ex. få veta vilka webbplatser du besöker och hur länge du besöker dem. I detta fall använder vi systemet Google Analytics från Google.
Du kan välja bort Google Analytics här: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
Watski.se samarbetar också med företag för att förbättra vår online-marknadsföring för att säkerställa att du endast ser relevanta annonser.
Watski.se innehåller komponenter från tredje part som t.ex. "Facebook-rekommendation", "Facebook-gilla" och "Google+". Dessa komponenter från tredje part innebär att ägaren till tredjepartskomponenten, t.ex. Facebook eller Google, tar emot tekniska data om din webbläsare, IP-adress, vilka sidor du besöker hos Watski.se och liknande. Den behandling som ägaren till tredjepartskomponenten gör ligger utanför vår kontroll och rör endast dig och ägaren till tredjepartskomponenten.
Watski.se använder sig av dessa komponenter för att kunna länka direkt till våra sociala mediewebbplatser och därmed säkerställa en smidig navigation för dig som kund.
Funktionalitet
Hos Watski.se finns det ett antal tekniska cookies som krävs för hantering av funktionaliteten på åtskilliga delar av Watski.se. Dessa är de cookies som lagras när du kommer in på Watski.se och lagras för att hålla ordning på innehållet i din kundvagn, dina favoriter osv.
Användning av personlig information
Känslig personlig information yppas aldrig för tredje part såvida du inte uttryckligen samtyckt, och vi samlar aldrig in personlig information såvida inte du själv har angett denna information när du gjort en beställning, deltagit i en enkät eller liknande. Information samlas in om namn, adresser, postnummer, och mejladresser
Personlig information används för att implementera den tjänst för vilken informationen samlas in. Informationen används också för att lära känna dig och andra användare av webbplatsen bättre. Denna användning kan inkludera studier och analyser i syfte att förbättra och effektivisera vår och våra leverantörers marknadsföring, våra produkter, tjänster och tekniker samt för att visa innehåll som är anpassat efter dina intressen.
Kontakt rörande persondata
Om du vill få tillgång till den information vi har om dig, är du välkommen att kontakta oss på: kundservice@watski.se Om felaktiga data har registrerats eller om du har några andra invändningar, kan du ta kontakt på samma sätt. Du har rätt att få se vilken information om dig som är registrerad, och du kan invända mot registreringen enligt EU:s dataskyddsföordning, GDPR.
Skydd av persondata
Lagstiftningen kräver att din personliga information ska förvaras på ett säkert och konfidentiellt sätt. Vi lagrar din personliga information på servrar med höga säkerhetsnivåer som är placerade i kontrollerade anläggningar, och vår säkerhet kontrolleras regelbundet för att avgöra huruvida användarinformationen hanteras på ett säkert sätt, alltid med strikt hänsyn till dina rättigheter som användare. Vi kan dock inte garantera 100 % säkerhet för dataöverföringar via Internet. Det innebär att det kan finnas en risk att andra obehöriga parter får åtkomst till information när data skickas och lagras på elektronisk väg. Därmed skickar du din personliga information på egen risk.
Personlig information raderas eller anonymiseras när det syfte som den samlades in för upphör. När det gäller köp-, order-, och användarhistorik, kommer vi att radera den 3 år efter transaktionsdatum.
Internets snabba utveckling innebär att det ibland kan bli nödvändigt att ändra vår behandling av persondata. Därmed förbehåller vi oss rätten att uppdatera och ändra dessa riktlinjer för behandling av personaldata. Om vi gör detta, kommer vi självklart att korrigera datumet för "senast uppdaterad" nertill på webbsidan. Vid omfattande ändringar kommer vi att meddela dig med ett synligt meddelande på våra webbplatser.
Du har rätt att klaga på behandling av information och data som rör dig. Klagomål skickas till Datainspektionen.