Watski Logo Light
Sökförslag
Visar av produkter
Visa alla

Watski svarar på alla dina frågor om bottenfärg

Stora Guiden om Bottenfärg: Vad, hur och varför? Vi svarar på alla dina frågor om bottenfärg.

Vi går bland annat igenom vilken bottenfärg du ska välja beroende på var du har din båt liggandes, hur du målar, vad som är viktigt att tänka på och mycket mer!

Vilken bottenfärg?

Vi får många frågor om det spelar roll om man väljer en billig eller dyr färg och svaret är utan tvekan JA. Skillnaden mellan färgerna är till stor del bindemedlet i färgen. Bindemedlet reglerar att biociderna släpps ut i rätt takt. I billigare färger släpps de ofta ut alldeles för snabbt vilket resulterar i dåligt skydd lagom till ''växtsäsongen'' i slutet av augusti. En annan stor skillnad är andelen koppar i färgen. Koppar är giftet i färgen och det kan skilja mycket på hur mycket olika varumärken använder. En färg med mindre andel koppar är oftare billigare.

Vilken färg du ska använda bestäms av geografisk placering på båten, tidigare använd bottenfärg, typ av båt samt lagar och bestämmelser.

OBS! Har din båt aluminiumskrov måste båten målas med bottenfärg som har vitkoppar och inte rödkoppar som är den vanligaste.

Vilken bottenfärg är bäst på västkusten? (Trelleborg – Norska gränsen)

Jotun: På västkusten ska du använda dig av Jotun Nonstop VK. Det är en lämplig kopparbaserad bottenfärg som ger optimalt skydd mot beväxning. Färgen passar för båtar upp till 50 knop.

Om du vill ha ett annat alternativ kan även använda dig av Racing. Jotun Racing är en kopparbaserad bottenfärg som ger en hård och slipbar yta som inte kritar.

International: Internationals västkustsfärg heter VC 17m. Det är en hård kopparbaserad tunnfilmsfärg med friktionsnedsättande tillsatser för båtar i alla fartområden. För västkusten finns även Micron Superior som alternativ. Denna har låg halt av lösningsmedel vilket ger en minimal miljöpåverkan.  

International erbjuder även Trilux som är en bottenfärg vilken är tillåten på ost- och västkusten (Örskär till norska gränsen). Det är en effektiv hård kopparbaserad bottenfärg för alla material, även grundmålad aluminium.

Jotun Nonstop VK
International

Vilken bottenfärg är bäst på ostkusten?

Om du har båt på ostkusten använder du dig av Jotun Nonstop EC. Denna har samma egenskaper som VK men är anpassade för Ostkusten.

International: Cruiser one är en självpolerande bottenfärg med koppar, speciellt för Östersjön. Lämplig för de flesta båttyper och för farter upp till 25 knop. Även International Trilux som är en effektiv hård kopparbaserad bottenfärg funkar bra på ost- och västkust. Denna fungerar med alla material, även grundmålad aluminium. Tillåten på ost- och västkusten.

Jotun Nonstop EC
International

Bottenfärg för insjö och Norrlandskusten

Jotun Watershield är framtagen för insjö och norrlandskusten. Färgen är en biocidfri bottenfärg som torkar snabbt. Bottenfärgen ger en hård yta som är lätt att tvätta och underhålla.

International: Lago Racing 2 är en Hård kopparfri bottenfärg som är vattenbaserad. Färgen är tillåten i alla svenska farvatten men är främst avsedd för insjöar och Norrlandskusten.

Hur mycket bottenfärg går det åt?

Hur mycket bottenfärg som går åt är väldigt individuellt beroende på förutsättningar men det går att uppskatta mellan tummen och pekfingret. Det som är viktigt att tänka på är att påföra bottenfärg enligt de anvisningar som står på färgburken. Nedan finner du en tabell som ger en fingervisning.

Dags för målning

Nu när vi vet vad bottenfärg är, vilken typ av färg vi ska använda och hur mycket som kommer gå åt är det dags att lära sig hur man målar. Kom ihåg att alltid läsa instruktioner på färgburken för anpassat tillvägagångssätt för din färg.

Hur målar man med bottenfärg?

Nu går vi igenom hur du förbereder dig själv och båten samt hur du applicerar bottenfärgen.

Innan du påbörjar målningen är det viktigt att ta reda på vilken färg du ska använda. Vilken färg du ska använda bestäms av geografisk placering på båten, tidigare använd bottenfärg, typ av båt samt lagar och bestämmelser.

Om du är osäker på vilken bottenfärg som tidigare använts på skrovet bör du försegla ytan med Vinyl Primer om du ska måla med Jotun och Primocon om du använder International. Detta gör du för att inte den gamla bottenfärgen ska påverka egenskaperna hos den nya.

Om ditt skyddande lager är skadat bör du avlägsna det tills du når ett solid lager. Om du har nått hela vägen ner till gelcoat ska du använda Antipest, om du använder Jotun och Gelshield om du använder International, applicera angivet antal lager.

  1. Skydd & Förberedelse
    Täck över de ytor som inte ska målas innan du påbörjar målningsarbetet. Detta gör du bäst med ett lösningsbeständigt material.
    Det är även viktigt att skydda dig själv och andra som ska måla! Använd skydd, så som ordentliga arbetskläder, handskar, skyddsglasögon och andningsskydd. Inspektera anvisningarna på produktens etikett och tekniska datablad för att försäkra dig om att utrustningen är lämplig för arbetet.

    - Kom ihåg att när du målar bör det vara följande:
    - 5 grader vid epoxigrund
    - Inte fuktigt, ingen dagg eller liknande
    - Inte direkt solsken
    - Lugnt, ingen blåst
    - Inga insekter
    - Kom ihåg att täcka marken med plast och att städa efter dig!

  2. Verktyg
    Roller: Använd en roller avsedd för bottenmålning. Dessa är anpassade för att ge ett jämt och snyggt slutresultat.
    Pensel: Använd en lösningsbeständig pensel på de ytor du inte kommer åt med rollern.

    Var väl förberedd, var inte stressad, ha rätt utrustning. När du skall utföra målningsarbete på en båt är förarbetet är viktigt! Använd sandpapper, spatel, rulle. Om du får ett bra resultat är det en ren balsam för själen.

  3. Färgen
    Färgen ska röras om noggrant innan du kan börja måla, gärna mer än mindre. Komponenter som koppar och zink sjunker nämligen till botten av burken. Tänk på att omrörningspinnen måste vara ren så du inte tillför föroreningar till färgen.

  4. Målning
    Läs noggrant igenom anvisningarna på färgburken och påför sedan rekommenderad mängd bottenfärg. Det krävs oftast flera strykningar. På ytor som utsätts för större friktion kan du stryka på ett lager extra, detta är t.ex fören, aktern vid propellern och längst vattenlinjen. När du kommer till roder, propeller och trimplan kan du behöva en annan typ av bottenfärg då dessa ofta består av brons eller andra legeringar.

Hur ofta ska man bottenmåla båten?

Om du har bottenmålat din båt bör du göra detta en gång per år innan sjösättning. Är du osäker, kontakta vår kundtjänst för hjälp.


Hur många lager bottenfärg?

Bottenfärgerna appliceras första gången med två strykningar och vid fortsatt underhåll räcker en strykning. Har du tidigare använt dig av självpolerande bottenfärg behöver du oftast inte skrapa eller slipa före målning. Snabbt och lätt!

Tänk på att alltid läsa instruktionerna på färgburken då antal strykningar kan skilja mellan varumärken.

Slutligen vill vi nämna att det finns miljövänliga alternativ för att hålla båten ren och fin. Om du väljer att inte bottenmåla båten finns det borsttvättar och spolplattor på flera håll runt om i landet. Dessa får ofta användas även om man har en hård bottenfärg, men lokala regler gäller. Se karta här för att hitta en borsttvätt nära dig. Se här.

?
Kundvagn
Logga in
Glömt ditt lösenord?
Bli medlem
Redan medlem? Logga in här för att ta del av fördelarna
Glömt lösenordet
Fyll i din email nedan så skickar vi instruktioner till din email på hur du återställer ditt lösenord