Stäng
Meny
Kundklubb
Kundvagn
Meny
Hur ska jag välja kompass?
Tips och information/ Elektronik/instrument

Hur ska jag välja kompass?

Hur ska jag välja kompass?

Motorbåten

Har större krav på att dämpningen av kompassrosen är bättre för att inte få en fladdrig visning. Silva har en serie kompasser med exceptionell stabilitet under alla förhållanden. Den konformade NO SPIN kompassrosen påverkas praktiskt taget inte alls av båtens hastighet eller vibrationer från båtens motor. Den har en huvudstyrskala på kompassrosens horisontella del och direktavläsning på rosens vertikala kant. Idealistiskt för båtar med sittande eller stående rorsman. 100-seriens front- och toppavlästa kompasser med endast ett gult styrstreck möjliggör snabbt och säker avläsning med ett ögonkast. Synlig skala med 70 mm i diameter. Perfekt dämpning tack vare vätskans egenskaper och den kardanska upphängningen.

Se vårt sortiment av motorbåtskompasser här.

Segelbåten

Behöver en kompass som kan klara krängning bättre än motorbåten. Skottmonterade segelbåtskompasser med absolut precision och stadig kompassros (med tre balanserade gula styrstreck) under alla förhållanden och i alla lutningar. Dessa styrstreck håller sig vertikala även vid extrem lutning i längdled, max 45 grader. Två extra styrstreck möjliggör avläsning från relingen. Samtliga kompasser är fyllda med transparent vätska för kompassens livslängd.  

Se vårt sortiment av segelbåtskompasser här.

Racingkompasser

Elitmodellerna för kappsegling har utvecklats av världens främsta seglare och olympiad deltagare. De taktiska skalorna och möjligheterna till snabba avläsningar är fördelar som gör hela skillnaden. Den konformade kompassrosen med balanserade styrstreck har en huvudstyrskala på rosens horisontella del och taktiska skala på rosensten vertikala kant. Upptäckten av vindkantringar kan betyda skillnaden mellan att vinna och förlora. Silvas taktiska skala är graderad 0-20 med motsvarande siffror. på både babords och styrbords bogar. Om avläsningen på styrbords bog är 2 skall avläsningen om babord efter stagvändningen också vara 2. Du behöver därför bara komma ihåg ett enda värde. Detta är en stor fördel vid segling på en triangelbana där du vill kunna se vindkantringarna och inte bara sin aktuella kurs. 

Se vårt sortiment av racingkompasser här.


Share |