Bort med böldpest (osmos) från din botten
Att båten drabbats av böldpest är inte roligt. Men har man en båt som har några år på nacken, så får man kanske räkna med att detta kan hända.
Men det går så klart att reparera, men det kräver lite arbete och en hel del epoxy. Det är inget man gör på en timme en fin söndagseftermiddag. Detta arbete måste planeras väl.
Här visar vår danska kollega Anders, hur han gjorde med sitt renoveringsprojekt när de gjorde en ordentlig renovering av botten på deras båt.
Det första man skall göra är att skrapa! Helt ner till laminaten skall det.
Här kan du se en typisk skada i laminaten. Vätskefyllda bubblor som luktar ättika.
Är det däremot torrt eller om det är saltvatten så kan det vara ett tecken på dåligt utfört glasfiberarbete, dvs båtbyggaren har inte tryckt laminaten tillräckligt bra ihop med polyestern, så det har uppkommit luftbubblor mellan glasfiberlagren.
Oavsett vad, så skall det slipas bort dvs man slipar bort lös väv med en vinkelslip med eller sandblästrar det. Därefter tvättar man med färskvatten och låter det torka resten av vintern.
Nu är det vår och då är det dags för Anders och hans gäng att återuppta renoveringen med att börja lägga ny glasfiberväv
Båten stöttas, förutom de stationära stativen, även med Crado-stöttor. Dessa är perfekta att använda när man skall flytta de befintliga stativen för att kunna slipa under plattan.
Nu är det dags att applicera glasfiberväv. Väven är först lagt på en bit kraftig plast. Detta gör det betydligt lättare att applicera så man med händerna lätt kan platta ut det hela.
Här har man rullat lamineringsepoxy på bägge delarna (botten och väven) med en mohairrulle. Vi har fuktat botten rejält samt den del av glasfiberväven som skall sitta innerst mot båten (lim på lim).
Det gäller att vara snabb för epoxyn stelnar snabbt!
När plasten är borttagen (den kan du återanvända några gången) skall du supersnabbt rulla bort all luft från, så att glafiberväven blir genomblöt också på yttersidan. ALLA luftbubblor skall bort. Vi använde en metallrulle/Profilrulle. Du måste använda skyddsglasögon och handskar när du gör detta arbete.
Vi använde därefter avrivningsväv. Det appliceras över hela botten innan den torkar.
Rulla ut den över botten. Låt den ligga över natten, därefter drar du bort avrivningsväven. Detta gör att du får en betydligt slätare yta, vilket innebär mindre slipning!
Kom ihåg att är du noga med att rulla ut så slipper du slipa och spackla så mycket.
Nu är det dags för epoxy! (mycket!) Vi spacklar och mellanslipar 3 gånger innan det är dags för primer.
Nu är det slipat (tufft arbete!) Färgerna är olika lager av epoxy.
Mirka polermaskin med dammsugare är en god vän i dessa sammanhang. Men det bästa är ändå att använda en longboard om du vill ha det bästa resultatet.
Longboarden gör du själv av en lång bräda med slippapper. Det ger den bästa finishen (och ger dessutom goda armmuskler)
När man har slipat och slipat får man känna med händerna om det är helt slätt. Finns det fler bulor så får man spackla och slipa lite till. Vi markerar först ojämnheterna med en penna.
Yipee!!!!
Första lagret med VC Tar 2. Det är nu man ser om man har spacklat och slipat ordentligt.
.. och det ser bra ut. Det ser jämt och fint ut och man har dessutom sparat ett gymkort i 2 månader!
Använd en bra målartejp som tål fukt eftersom den kommer sitta på båten ett tag tills du är färdig med både primern och bottenmålningen.
Nu är det färdigmålat med 2-komponent grundfärg VC Tar 2.
Dags för bottenfärg.
Bottenmålning klar!
Det är målat med VC-17M-extra. Kom i håg 2-3 lager, första gången på våt VC-tar2 primer.
Här ser du hur lagren skal vara.
Även kölen har fått en fin renovering!
Lycka till med din bottenrenovering!