Så använder du VC17 M på rätt sätt
VC-17 M är en av våra mest populära bottenfärger hos Watski. Vi har själva använt den på de flesta av våra egna kappsegling och crusing båtar. Färgen är lite annorlunda mot andra bottenfärger, och här kommer därför lite råd om hur du använder den för bästa resultat.
VC17 M är unik eftersom den aldrig bygger upp tjocka färgskikt (vilket annars är vanligt med bottenfärg om man inte slipar varje år). VC.-17 M förorenar inte heller när du tvättar på hösten.
VC17 M är en hård och tunn filmfärg och dess innehåll är av fint kopparpulver, biocid och ett friktionsreducerande medel som ger båten mindre friktion i vattnet vilket resulterar i bättre fart (du kan jämföra den lite med en stekpanna belagd med Teflon). När arbetet utförs korrekt får du en botten där färgen inte kommer att lösa sig om du har gjort arbetet ordentligt.
Med VC17 M får du en snabb båt som kan prestera bra på kappseglingsbanan (om besättningen är på tå och gör sin del av jobbet då förstås) men också en botten som ger mer fart och mindre friktion. Det ger också en reducerad bränsleförbrukning för mindre och större motorbåtar. VC17 M tål fart upp till 50 knop, vilket gör att den passar nästan till alla båtar (passar mindre bra till klinkbyggda träbåtar som har drevats).
Då färgen är väldigt tunn och knappt bygger nått är det viktigt med bra förarbete då man lätt ser ojämnheterna efter det torkat. På den första bilden kan man se att förarbetet har varit dåligt och därav ser man ojämnheterna under färgen (De skarpa kanterna skapar gropar i färgen). På andra bilden kan man se att förarbetet är bra gjort och får därför en fin och slät yta.
Att ha en slät botten är mycket viktigt för en tunn färg som VC17 M. Om du lägger ett mycket tunt skikt på en ojämn och dålig yta kommer det snabbt att bli slitet och grunden kommer att exponera. Om underlaget istället är välgjord och slätt utan några ojämnheter kommer den tunna färgfilmen att fixera.
Grunden är därför alltid oerhört viktig, så se till att göra ett bra förarbete innan du applicerar VC17 M.
Här har båten kommit upp efter en säsong, den har ett lätt slemlager och du kan också se att det finns en oljekant i vattenlinjen. Detta är inget problem, är dock bra att spola av direkt efter upptagning för att undvika att slemlagret sätter sig för hårt. Sen är båten redo för nästa säsong.
Här ser du att det finns lite mer slem på rodret. Det är vanligt eftersom rodret utsätts för mer sol och värme än botten av båten. Det kommer alltid att bli mer problem på de områden på båten som får mest värme och sol.
Om vattnet är varmt kan du med fördel tvätta av slemmet när båten ligger i vattnet under Augusti. Allt du behöver är badkläder, simglasögon och en svamp. Om du är en hängiven kappseglare rekommenderar vi att du tar upp den några gånger under säsongen och spolar den ren.
När båten är på land igen kan det vara bra att gå igenom båten. Om det finns gammalt torkat slem eller andra märken från exempelvis olja, ska du försiktigt ta bort det med en färgskrapa. Det är väldigt lätt att ta bort alla oönskade märken på båten eftersom ytan som den sitter på är hård och slät. Du skrapar försiktigt bort det och ser att färsk koppar dyker upp under det tunna grå färgskiktet.
Man kan svagt se oljefilmremsan. Den tar du enkelt bort med en skrapa och du ser då det gamla kopparen kikar fram under.
När botten är redo för bottenfärg börjar du med att blanda den. Jag rekommenderar att blanda den i en färghink istället för ett målartråg då färgen måste röras lite.
Ta av det blå locket, det kan sitta väldigt hårt då det har hänt att folk "lånade" kopparpulvret i den lilla påsen som finns i locket"
Häll nu försiktigt i kopparpulvret och rör om.
Kom ihåg att inte blanda mer än du behöver. Om du inte använder allt ska du spara både pulver och färg separat.
OBS! när du applicerar färgen handlar det om att få mycket färg på utan att den droppar. Lägg alltid ett extra lager i vattenlinjen och på rodret och där du upplever mest problem med påväxt. Kom ihåg att VC-17 M innehåller koppar så färgen angriper andra metaller så som drivenheter etc. Därför var noga med att inte få VC-17 på offer anoder och drev.
Stöttan flyttades bara för att måla båten på samma gång. Men det går lika bra att göra det när båten hänger i kranen.
Bär alltid skyddsglasögon och handskar då färgen stänker ganska mycket under målning och är farlig att få på både huden och i ögonen. Det kan ses på mina glasögon här.
Botten ser kopparfärgad ut när den är nymålad, men väl nedsänkt i vattnet ändrar den färgen till grafitgrå.
PS. Om du gör ett bra underarbete får du aldrig mer lageruppbyggnad och behöver aldrig skrapa död bottenfärg, kanske det är därför denna färg har blivit så populär.
FAQ (på danska)
- Hvad gør jeg med en helt ny båd der ikke har fået primer? Er båden helt ny uden primer: Så pålægges der 5 lag VC-Tar 2 af ca. 83 my pr. lag dette bliver til 50 my ophærdet ialt 250 m Har man en epoxy bund på over 250 my ophærdet epoxy er den vandtæt og vandet vil ikke bryde igennem denne barriere og ind i gelcoaten/laminaten/stål/aluminium. Dette beskytter også for osmose.
- Hvad gør jeg med en ældre båd der har korrekt epoxyprimerlag og er bundmalet? Er båden ældre og allerede har bundmaling og korrekt tykkelse epoxylag af andet fabrikat end VC Tar 2 nedenunder f.eks. Gelshield 200, Lightpimer, Antipest mm. skal bundmalingen helt af ind til epoxylaget. Det gamle epoxy lag (hvis det er i god stand) skal matteres med sandpapir korn 120-180 og der pålægges et lag nyt VC Tar-2 som udjævning/tiecoat ovenpå, hvorefter man pålægger 2 lag VC-17 M ekstra.
- Min båd har allerede VC-17 M ekstra i bunden ? Er båden allerede malet med VC-17 M ekstra, skal den blot være ren og glat (velholdt bund) så kan man pålægge nyt lag kort inden søsætning.
- Min bund er malet med en anden hård bundmaling, men jeg vil skifte til VC 17 M ekstra? Er bunden ultraglat og malet med ex. en hård bundmailng som Trilux 33, Trilux, Hard Racing, VC offshore, Jotun Racing, CobberCoat kan denne hårde bundmaling vandslibes, og der kan påføres 2 lag VC-17 M ekstra direkte ovenpå.
- Hvorfor kan man købe VC-17 M i Sverige billigt i flere farver? Ja det kan man, MEN det er ikke Ekstra kvaliteten som i Danmark og i Norge, så den har en væsentligt ringere begronings hæmmende effekt, derfor har vi valgt kun at føre Ekstra kvaliteten hos Watski Danmark & Norge og den svenske kvalitet hos Watski i Sverige.
- Hvorfor kommer der nogen gange hvide klumper i malerbakken og på skroget når jeg påfører malingen på min båd, selvom jeg har omrørt grundigt? Svar: dette er opløsningsmidler der klumper sammen, det har ingen betydning, og man ruller dem bare ud og væk med sin malerrulle.
- Hvilke malerredskaber er bedst velegnet til VC produkter? Der er heftige opløsningsmidler både i VC-tar 2 og VC 17-M Ekstra, derfor bruger jeg malerredskaber der tåler opløsningsmidler. dette malersæt fungere fint når vi påfører begge VC produkter. lille sæt eller dette lidt større sæt og malerspand
- Når jeg vandsliber min bund, sviner det så underlaget? Vandet binder kobberen og den biocid der ligger i malingen, det er dog yderst lidt der løber af båden, det kan man opsamle på noget sugende pap, og derefter bortskaffe. En anden mulighed er at tørslibe med korn 1000 på en excentersliber med støvsuger. Da laget er så tyndt, er det meget lidt slibestøv der opstår, modsat andre traditionelle bundmalinger, og det er oftest ikke nødvendigt hvis forarbejdet er gjort korrekt, men brug en støvsuger på excentersliberen hvis du vil tørslibe.
- Hvor lang tid må det gå før jeg søsætter? alt imellem en vinter og en time, men maler du i efteråret, og båden udsættes for fugt vil der ske en farveændring og ndbrydningsprocessen vil starte om end meget svagt. Jeg maler altid selv op til søsætning, og lapperne maler jeg når båden hænger i kranen.
- Skal jeg fortynde med VC thinner? Nej kun hvis du sprøjtepåfører det, og det kan kun professionelle værfter gøre. VC thinner kan bruges til at rense værktøj og pletter med.