Hur man inspekterar sina tampar!
För att inspektera repen i sin rigg, tar man
korta sektioner åt gången, känner efter ojämnheter och tittar efter skador. Om
allt ser bra ut så går man vidare till nästa sektion.
Här är 6 tecken på att tampen är skadad
som man ska passa sig för.
1. Förändring i diameter
Om det känns som en klump
eller som att den är tunnare är tecken på att kärnan är skadad.
2. Skav
Att repen blir skavda är vanligt och slitna höljen är inte bra. Mekaniskt slitage matchar ofta utrustningen på båten. Kolla därför extra noga
där tampen sitter i avlastaren, råttan, går på vinschen eller andra ställen som
tampen kan slitas extra.
3. Smältning
Alla som fått ett rep dragandes
fort genom handen vet att friktion skapar värme. Ett rep som dragits fort över
en yta kan få brännskador vilket försvagar repet markant.
4. Stela sektioner
Stela sektioner kan skapas av att repet blivit
varmt eller att det utsatts för överdrivna laster, rep som blivit utsatt för detta bör
bytas.
5. Ändarna
Kontrollera ofta ändarna. Rep får inte fransa
sig och alla splitsar bör kontrolleras varje år. En splits ska se hel ut, vara fast och klara drag från alla håll.
6. Blekning
Blekning är något som rep kan råka ut för när
de utsätts av för mycket UV eller kemikalier. Bortsett från färgen så äter UV och kemikalier även på materialet och gör repen sköra.
Om du är osäker på dina tampar och inte vågar
lita på de, byt ut dem. Kostnaden för nya tampar är inte så stor jämfört med
skador som kan uppstå av dåliga tampar. Dessutom kan man vara lugn när vinden
tar i och drar i sakerna för rep går aldrig sönder vid lägliga tillfällen så du behöver inte oroa dig.
Val av
nya tampar.
När man väljer nya tampar så finns det mycket
att tänka på, men det behöver inte vara så svårt. Det man ska fundera
över är hur man använder båten och vilka segel man har. Det vanligaste felet är
att man ofta väljer för tjocka tampar vilket är onödigt tungt och dyrt men
skapar också problem för att det blir för mycket motstånd i tampen, vilket gör
det både tyngre att dra hem och svårare att släppa ut smidigt på seglen. Så
även om en tjock tamp känns bra i handen så är tunn tamp både bra för plånboken
och seglingen.
Val av material är nästa fråga. Tamparna bör matcha seglen man använder. Att ha tampar som är bättre än ens segel blir bara onödigt dyrt och mjuka tampar till hårda segel lika så. Till cruising så räcker polyestertamp som t ex Marlow Doublebraid väldigt långt men när man kommer upp över 30 fot så kan man börja fundera på dyneema till stor- och förseglen. Även om polyester håller utmärkt till större båtar så kan de börja upplevas som lite mjuka och töja sig när de belastas hårt.
Till racing så får man börja fundera mer på
både fall och skot, här använder vi mer dyneemarep av olika slag för att matcha
de tuffare seglen. Till tampar som används mycket t.ex. fockfall och fockskot så
använder vi en del Marlow D2 Grand prix som har ett material som heter Tecnora
i sitt hölje, vilket gör att repet tål otroligt mycket mekaniskt slitage och
därför får lång livslängd. Om man seglar aktivt och ställer höga krav så bör
man fundera både på vad repen ska tåla i belastning och slitage så man inte
behöver dyra tampar efter en halv säsong.
Har du funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss. Dagligen förser vi både cruisingbåtar och båtar som seglar (och vinner) världsmästerskap.