Så här målar du båten med Perfection Pro. Välj mellan över 250 olika kulörer
Perfection Pro från International kan du få i över 250 olika kulörer! Är du butik och återförsäljare kan du ringa till oss så blandar vi din valda kulör. Är du privatkund så tar du kontakt med en Watski-återförsäljare och uppger vilken kulör du önskar så beställer de färgen hos oss.
Casper och Robert skall på en jordenruntomsegling med deras 56 fot Hvadlodea och den kommer att bli tipp topp innan avsegling 2019. Budgeten är dock stram så då gäller det att hålla i pengarna. Nu är målningen gjord som gjordes med en beställd kulör av Perfection Pro som målades med en skumrulle.
Nu skall vi visa hur det gick till
Så här såg båten ut före ommålning.
Och så här ser den ut efteråt.
Nu är den riktigt läcker.
När du skall utföra målningsarbete på en båt är förarbetet är viktigt! Använd sandpapper, spatel, rulle
Kom ihåg att när du målar bör det vara följande:
• Varmt, ca 20 grader
• Inte fuktigt , ingen dagg eller liknande
• Inte direkt solsken
• Lugnt, ingen blåst
• Inga insekter
Var väl förberedd, var inte stressad, ha rätt skyddsutrustning
Om du får ett bra resultat är det en ren balsam för själen.
Whoa! har inte ett systerfartyg kommit till den läckra Luffe 45 i hamnen? "Nej, det är bara Casper och Roberts Hvadlodea som har fått en ny häftig färg.
Färgen klär verkligen den store 58 fots båten. De har målat en vit vattenlinje på den svarta botten (målad med Cruiser Premium Plus)
Hvadlodea är ett riktigt coolt segelskepp, med några år på ryggen, men lite "ärrad" efter att i flera år blivit utsatt för vind, hav och väder. På flera ställen är gelcoaten så pass dålig och krackelerad att den inte längre kan återställas med bara vattenslipning, polering och vax.
En hel del skavanker finns.
Här påbörjas förarbetet med slipning.
Casper & Robert är både nyutbildade båtbyggare och har lärt sig att slipa, spackla och måla, men de har inte tillgång till möjligheter att sprutmåla, så Perfection Pro är ett genialt val eftersom det både kan sprutas eller rullas på.
Fördelen med en tvåkomponent polyuretan är b.la. styrka, flexibilitet och hållbarhet. Det är markant starkare än gelcoaten och bryts inte ner av UV. Det är därför det används på allt från flygplan till båtar. De flesta stora yachter som seglar i Medelhavet är målade med polyuretan på grund av egenskaperna med UV-tålighet och hållbarhet. Perfection Pro ger lång hållbarhet och ultrahög glans och är resistent mot kemikalier, UV, slitage etc.
Fördelen med en 2-komponent polyuretan är b.la. styrkan, flexibiliteten och hållbarheten. Det är signifikant starkare än gelcoat, och nedbryts inte av UV-strålning. Därför används den också var som helst från flygplan till båtindustrin. De flesta större segelbåtar som seglar i Medelhavet är målade med polyuretan på grund av dess egenskaper. Perfection Pro ger en långvarig ultrahög glans som är resistent mot kemikalier, UV, slitage etc.
När du har målat, behöver du bara tvätta en gång varje år, du behöver inte längre polera och vaxa, (inte att det gör någonting att vaxa. Båten gillar alltid lite extra kärlek))
Ytan behöver ett noggrant förabetet
Som synes har den varit med om del under åren.
Först tvättades båten med Supercleaner som är en kraftfull färgrengörare som tar bort alla organiska fetter.
Casper använder en slip som är kopplad till en dammsugare
Här är den tvättad och slipad.
En oscillerande rondellslipmaskin fråm Mirka är perfekt att använda. Den är lätt att hantera. Efter denna behandling utjämnade man krackeleringar mm med en Dremel slipmaskin.
Efter slipning blev allt dammsuget och avtorkat med en klibbduk.
Efter detta blev hela båten primad med Gelshield 200 som är en epoxyprimer som binder och fyller ut exceptionellt bra. Man ser då tydligt de ställen som man behöver spackla och de ställen där man inte slipade tillräckligt bra.
Här ser man en krackelering som är rengjord och slipad.
Här har man övermålat med Gelshield 200. Då ser man alla ojämnheter som skall spacklas med Interfill 833 som är en epoxyfiller som inte sjunker.
Detta användes: Interfill 833
Här han man slipat kanterna med en typ Demel slipmaskin så att de fnasiga kanterna är borta.
Så här ser det ut efteråt.
Efter Gelshield 200 (som är grå) appliceras 2 gånger med Perfection Undercoat (vit) med en slipning emellan. Den fyller ut små ojämnheter men inte de större så man ser var man slarvat med spacklingen.
Här målar Casper och Robert Perfection Undercoat ovanpå Gelshield 200
Man ser var man slarvat med spacklingen.
Casper slipar Perfection Undercoaten en gång. Man kan svagt ana den grå Gelshield 200.
Perfection Pro appliceras 2 gånger med skumrulle i ca 20 graders värme. Den är förtunnad med 15% Förtunning 100. Bubblorna försvinner när temperaturen och blandningsförhållandena är perfekta.
Du ringer, vi blandar! Watski har investerat i en professionell blandningsanläggning, så vi kan blanda ca. 250 färger. Casper och Robert valde Pastel turquoise 6034, som klär deras båt väldigt bra. Det påminner mig väldigt mycket om vad Hr. Møller (Maersk) använde för sina fartyg.
Här målar han den andra gången. Resultatet är över all förväntan.
Så här kom julklapparna (färgen). Robert packar upp basen som blandas 2: 1.
Casper och Robert hade perfekta väderförhållanden. Inte direkt sol, vindstilla och ca 20 grader. Killarna använde också riktigt bra ställningar.
Akterspegel och runt fönstren - här blev det det taget med pensel av Robert varefter Casper kom med skumrullen.
Man tejpar och mattslipar ytan emellan för att måla en vit vattenlinje
Här lackeras första gången med White Perfection Pro. Kom ihåg att använda en bra tejp som ger en skarp kant.
Resultatet är fantastiskt. Man kan inte se varken pensel- eller rulldrag. Det har flutit ut fint och jämnt. Som Robert sa, från och med nu rullar jag hellre än sprutmålar!
Fortsättning följer...