Dont get kinky in my dinghy... Kärt barn har många namn men en sak är säker, en gummibåt är nog en av långfärdsseglarens bästa vän. Vår gode vän långfärdsseglaren Martin Herløv har skrivit lite om detta ämne.
När du ligger dag efter dag, vecka efter vecka och ibland månad efter månad för ankring, så är gummibåten det enda sättet att ta dig och din besättning fram och tillbaka mellan båten och land. Om det är för att upptäcka landet, handla eller helt enkelt möta andra människor så är det betydligt svårare utan en gummibåt. Jag bestämde mig för att köpa en ny "Double O"-gummibåt till min båt
Här hänger den nya fina gummibåten Double O.
Här har det handlats lite och gummibåten är snyggt "parkerad"
Till gummibåten så kan man ha en påhängsmotor. Man kan så klart kör helt miljövänligt och använda åror men ibland kan avståndet vara en bit och det kan vara svårare väderförhållanden vilket gör det riskabelt att ge sig ut med bara åror. därför är det inte bara "nice to have" med en välfungerande motor i rätt storlek.
Här bogserar den nya gummibåten "Double O" drar den gamla gummibåten.
Jag hade kikat på en del modeller då jag skulle byta ut den gamla gummibåten. När jag fick se Watskis Double O var det den jag ville ha. Den är formad så så att den ligger perfekt på vattnet även vid acceleration. En del av botten går nämligen ut mellan pontonerna där bak. Den är också så pass kraftig i konstruktionen att den inte sjunker ned när man sätter på motorn på akterspegeln
Bak, mellan pontonerna, ses botten som går ut en bit och ger ett extra "lyft"
Förutomden relativtsmartaV-bottenmedsinextra"lyft", så känns kvalitén mycket bra. Även om jag vet att det kanske finns liknande gummibåtar på marknaden så är jag väldigt imponerad över detaljerna och konstruktionen på denna. Materialet känns tåligt och kan stå emot smuts och annat.
Påhängsmotor - Som sagt så är min erfarenhet att de inte skall vara för stora. Min första motor var en Suzuki på 2,5 hk. Den vägde bara 16 kg. Den var otroligt lätt att ta på och av och jag kunde enkelt hantera den från badstegen på båten. Men 2,5 hk är lite för litet för denna gummibåt, så jag fick kolla på en 4 eller 6 hk. Det blev en 4 hk Suzuki (som ses på bilden). Den väger 26 kg, vilket gjorde att den inte var så lätt att bära upp och ned för en badstege. Därför fick jag hitta ett bärsele som spändes runt om motorn och tillsammans med bomuthalet så har jag nu min egen "motorkran". Den fungerar superbra och jag fixar det enkelt själv.
En annan erfarenhet jag vill dela är att på min 4 hk Suzuki, så fanns det inte någon möjlighet att ansluta en extern tank. Det betyder att man är begränsad till den inbyggda på ca 1 liter. Den förbrukar ca 1,5 liter i timmen vid full gas. Normalt är det helt OK, speciellt eftersom jag gärna har en extra liten 5 liters dunk i gummibåten.
Men i somras i Stockholms skärgård, (Nåtterö) fick jag uppleva begränsningen. Jag låg för ankring ca 7 sjömil från närmsta hamn och var på väg att få slut på vissa färskvaror. Jag tog därför gummibåten och satte kurs mot Nynäshamn - Det var ganska blåsigt så det var en del vågor och efter ca 4-5 sjömil kikade jag ned i tanken och den var nästan tom. Jag fick snabbt hällt i en del från min reservdunk. Denna upplevelse fick mig att inse att är jag på en långfärdssegling där dessa turer med gummibåt kan ske ganska ofta, så kommer det vara betydligt svårare att fylla på tanken. Sker det i trafikerat vatten eller under andra väderomständigheter, så är det inte lika roligt. Så därför bestämde jag mig för att sälja min motor och köpte en 6 hk med extern tank istället.