Det är bara 25 m/s
Atmosfären på St Martin är äventyrlig. De flesta av båtarna som är här väntar på att segla tillbaka till Europa över Atlanten. Men just nu blåser en riktigt obehaglig Nordatlantisk storm halvvägs till Azorerna. På väderkartorna är området rött, och vi seglar ingenstans förrän det är borta.
"Du är också på väg till Europa", konstaterar en engelsk man när jag står på marinbutikens jollebrygga och lastar tio 20-liters Scepter diesel-dunker i jollen. När vi på väg över Atlanten kommer in i Azorer-högtrycket kan vi räkna med att vinden dör, och då är det bra att ha de 200 extra liter diesel som vi måste stuva på däck.
"Ja, men det finns en storm på vägen just nu", säger jag. På ankarplatsen är alla lite oroliga, och talar om vad som kan hända om du kommer ut i en sådan storm. Även om vi för ett år sedan var ute i en storm, så det är definitivt inte något vi vill upprepa. Anna Lisa förbereds för om vi skulle komma ut i dåligt väder. Stormseglet är framtaget, drivankret kontrolleras och vi kan stänga igen båten från insidan.
"Det är den 17:e gången jag ska segla till Europa från Karibien", säger engelsmannen. "Jag har också sett stormen, men de lovar inte mer än 25 m/s. Om du seglar med en båt som inte kan hantera det, så ska du nog inte segla. Det kan vara mycket värre, upp till 40 m/s, det har jag upplevt."
När stämningen piskades upp på grund av det mycket röda området på väderkartan, normaliserade engelsmannen sedan stämningen igen. Det är trevligt att få fler perspektiv på situationen. Det är klart att vi kommer att klara det även om vädret blir tufft. Vi har redan hanterat en storm och både Anna Lisa och besättning fick toppbetyg.
Jag får några fler tips inför resan, och så seglar vi ut till våra ankrade båtar.
PS. Det finns stor skillnad på diesel-dunkar. De från Scepter är säkrare, lättare att stuva och i allmänhet en bättre kvalitet än någon annan dunk jag sett. DS