Stäng
Meny
Kundklubb
Kundvagn
Meny

Höstkampanj - Upp Till 34% På Säsongens Bästa Båttillbehör

Vilken propeller ska jag välja?

Stor guide om vilken propeller du ska välja till din motor

Är du på väg att byta propeller på din utombordare eller din inombordare med drev, så är det en del du kan påverka genom ditt val.
Originalpropellern som medföljer motorn är oftast helt OK och är en standardpropeller som oftast fungerar hur bra som helst. Men vill man ha en ökad prestanda eller en propeller som är mer anpassad för just vad jag kommer använda båten mest till,  så finns det mycket att vinna på att köpa en ny propeller. Varvtal vid maxfart, diameter och stigning är det man jobbar med.

Är det acceleration eller ekonomi som är viktigast för dig?
Bestäm från början vad du skall använda båten till. Skall du dra vattenskidor eller är båten mer till fiske? Börja med att räkna ut båtens totala vikt. Vad väger båten och hur mycket väger ”innehållet” dvs hur många personer och packning brukar det vara.

Vilken storlek
Det är lätt att tro att ju större propeller desto bättre. Så är det inte. Enkelt sammanfattat ger en stor diameter, stor vattenmassa som ger stor dragkraft. Storleken på propellern mäts genom avståndet från propellernavets centrum till ena bladets ytterkant multiplicerat med två. Enheten anges i tum.
En propeller med en mindre diameter har mindre motstånd att jobba mot och med en högre stigning förbättrar detta toppfarten.
Dragstyrkan och accelerationen däremot blir bättre av en större diameter och mindre stigning. Båda dessa alternativ kan resultera i samma toppvarv för motorn, men kan ge helt olika egenskaper för båten.

Hur väljer jag propeller till min båt?
Den korrekta propellerstorleken till din båt och motor är baserad på fullgas. Det maxvarvtal som rekommenderas för din motortyp finner du normalt i motorns bruksanvisning.

Välj den propellertyp och storlek som ger din båt maximal prestanda när motorn arbetar inom rekommenderat varvtalsområde. Korrekt propellerstorlek förhindrar övervarvning av motorn men låter fortfarande motorn nå minsta varvtal för maxeffekt. 

Använd din nuvarande propeller för att mäta vilket maximalt varvtal du uppnår. Om du under detta test överskrider rekommenderat maxvarvtal, öka inte gaspådraget. Om du under testet kan övervarva motorn måste du öka propellerns stigning. En ökning av stigningen med 2¨ minskar varvtalet med ungefär 300-400 RPM. Om du inte uppnår rekommenderat varvtal minskar du stigningen för att öka varvtalet.

Att byta från en ocuppad till en cuppad propeller kommer också att minska varvtalet. Den cuppade propellern i samma diameter och med samma stigning reducerar varvtalet med ungefär 200 RPM.

Motorn varvar för mycket = gå upp i stigning eller diameter.
Motorn orkar inte upp i varv = gå ner i stigning eller diameter.
Du vill ha bättre acceleration = gå upp i diameter och ner i stigning.
Du vill ha bättre toppfart = gå upp i stigning och ner i diameter.


Tänk på att diametern är det första numret som anges i en propellerbeskrivning. Stigning är det andra numret som anges i propellerbeskrivningen.

Lite förklarande termer:

Diameter - Storleken på propellern. Avståndet från propellernavets centrum till ena bladets ytterkant multiplicerat med två. Mäts i tum.

Det är lätt att tro att ju större propeller desto bättre. Så är det inte. Enkelt sammanfattat ger en stor diameter, stor vattenmassa som ger stor dragkraft. Storleken på propellern mäts genom avståndet från propellernavets centrum till ena bladets ytterkant multiplicerat med två. Enheten anges i tum.

En propeller med en mindre diameter har mindre motstånd att jobba mot och med en högre stigning förbättrar detta toppfarten.
Dragstyrkan och accelerationen däremot blir bättre av en större diameter och mindre stigning. Båda dessa alternativ kan resultera i samma toppvarv för motorn, men kan ge helt olika egenskaper för båten.

Diametern är två gånger avståndet från navets mitt till spetsen på bladet. Det kan även beskrivas som diametern av den cirkel som spetsarna på propellern utgör när den roterar.

Diametern är det första numret som anges i en propellerbeskrivning.

Stigning  - Sträckan på den teoretiska väg som propellern skruvar sig framåt under ett rotationsvarv. Mäts i tum.

När du drar full gas skall motorn arbeta sig upp till maxvarvtalet där den jobbar mest effektivt. Då blir bränsleförbrukningen bäst. Mindre propeller ger högre varvtal och större propeller ger lägre varvtal.

Varvar din motor för mycket på full gas så har du sannolikt en för liten propeller eller en propeller med för liten stigning. Varvar den för lite har du antagligen en för stor propeller eller en med för kraftig stigning.

Stigning är det andra numret som anges i propellerbeskrivningen.

Cuppning - Den skålformade kant på propellerbladet som samlar ihop vattenstrålen.

Många av dagens propellrar har en cup på propellerbladets bakkant. Det kan beskrivas som en kurvad ¨läpp¨ som ger propellern ett bättre grepp i vattnet, vilket medför en 

reducerad ventilation, slirning och i de flesta fall en bättre acceleration. Detta fungerar bra även då motorn är kraftigt hissad och brukar då resultera i högre toppfart.

Ventilation - Ventilation uppstår när luft från vattenytan eller avgaser sugs in till propellerbladen. Detta medför att båtens hastighet sänks och varvtalet stiger snabbt. Ventilation kan uppkomma på grund av en snäv sväng, en väldigt högt monterad motor eller övertrimning av motorn.

Kavitation - Kavitation (förväxlas ofta med ventilation) är ett fenomen som uppstår när vattnet bildar ånga eller kokar beroende på en extrem tryckminskning på baksidan av propellerbladet. Stark kavitation kan orsaka fysiska skador på propellerns bladytor. Det finns flera orsaker till kavitation: dålig överensstämmelse mellan propellertyp och användningsområde, felaktig stigning eller skador på propellerbladens kanter m.m.

Rake - Bladens lutning bakåt i förhållande till propelleraxeln.

Rake är det gradtal propellerbladen lutar framåt eller bakåt i relation till navet. Raketalet kan påverka vattenflödet genom propellern och påverkar båtens prestanda. Bakåtlutad rake hjälper till att trimma båtens stäv uppåt, vilket oftast resulterar i mindre våtyta och därmed högre toppfart.