Stäng
Meny
Kundklubb
Kundvagn
Meny
SOMMARKAMPANJ - UPP TILL 44% PÅ UTVALDA PRODUKTER - KLICKA HÄR

9 tips till sjösättning

Äntligen är våren på väg, hamnarna börjar fyllas av aktivitet, och en ny säsong är precis runt hörnet! Men är du och båten redo för den nya båtsäsongen? Vi har satt ihop en kom-ihåg-lista med nio saker att kontrollera innan du sätter båten i vattnet.

1. RENGÖRING AV BÅTEN


Tvätta fribord, däck och överbyggnad med vatten tillsatt rengöringsmedel. Slipa bort all lös primer med grovt sandpapper. Om du använder självpolerande färg, slipa så noga som möjligt. Om bottnen har massor av lös färg kan det vara enklare att använda högtryckstvätten först. Om där däremot finns en hård bottenfärg, kan du nöja dig med en grundlig tvätt eller våtslipning.

VIKTIG! Botten måste vara helt torr innan du applicerar ett nytt lager färg!

2. BOTTENMÅLNING


International och Jotun har ett brett utbud av färg och vårdprodukter för båta, vilket innebär att du kan välja det som passar dig och din båt bäst. Kontrollera först att ytan är torr och fri från damm. Tejpa vattenlinjen med maskeringstejp och applicera sedan färgen med en roller. Måla lite över maskeringstejpen. Hur många lager du behöver måla beror helt på vilken basfärg du väljer. Flera lager ger längre och bättre skydd. Måla alltid två gånger vid vattenlinjen, roder och svåråtkomliga ställen. Ta bort tejpen så snart du är färdig med att måla.

Nya zinkanoder monteras först när allt målningsarbete är klart. Se till att det inte finns någon färg på ytorna där anoderna ska monteras.

3. POLERING


Det finns många bra produkter att välja mellan. Förslagsvis kan du börja med International Liquid Rubbing. De fina kornen i produkten har en slipande effekt och fungerar lika bra om du polerar för hand eller med en polermaskin. Om du använder en polermaskin får rotationerna inte vara för höga. Sedan kan du använda Marin Polish som även den kan appliceras både för hand eller med maskinen.

Om gelcoat är i gott skick, polera upp den med t.ex. UV-polish och avsluta med vax.

4. VATTEN


Kontrollera varmvattenberedarens anslutningar och montera på slangar, om dessa har varit av under vintern. Se till att varmvattenberedaren fylls med vatten innan den startas, annars riskerar el-patronen att gå sönder. Se efter ifall vattenslangarna har torkat eller börjat få sprickor, byt i så fall dessa. Använd alltid två klämmor av rostfritt stål, placerade mittemot slangarna.

5. TOALETT/FÄRSKAVATTENSYSTEM

Kontrollera alla bordgenomföringar och ventiler så att de går att stänga. Kontrollera också att alla slangklämmor sitter fast ordentligt och att de ej är angripna av rost och korrosion. alla slangsocklar under vattenlinjen skall ha dubbla rostfria, syrafasta slangklämmor.

6. MOTORN

Byt alltid impeller för att säkerställa funktion hela säsongen. Om inte luft-, olje- och bränslefilter byttes ut i samband med vinterkonserveringen, så gör det nu. Glöm inte att kontrollera och vid behov byta olja i växelhuset.

Starta motorn innan du sjösätter och försök ta vara på den glykol som kommer ut ur systemet så att du kan lämna den på en miljöstation. Kontrollera nivå på kylvattnet, fyll på vid behov. Viktigt att rätt glykol används, detta går att läsa i motorns manual. På färskvattenkylda motorer byts zink i värmeväxlare.

Har du bensinmotor bör även tändstift och bränsleslangar kontrolleras. Dessa kan eventuellt behöva bytas ut. Till sist, kontrollera drivremmarna. Impeller och drivremmar bör finnas i reserv i båten under säsong

7. BATTERI

Kontrollera att batterierna är laddade. Fyll på med destillerat vatten om det behövs. Kontrollera även alla kontakter som är anslutna till batterierna, så att de sitter fast ordentligt och att ingen korrosion har uppkommit under vintern. Använd batteripolskydd för att skydda från smuts och damm. Därefter laddas batterierna upp.

Om batterierna ej går att ladda beror det oftast på att de är slut och behöver bytas ut. Byt alltid hela batteribanken och undvik att koppla ihop nya och gamla batterier.

8. RIGGEN


Tvätta av riggen och studera den noga så att det inte finns några sprickbildningar eller bucklor i den. Masten rengörs och vaxas. Kontrollera så att elektronik och kontakter i masten är rena från smuts och oxid. Inspektera den löpande riggen och känn efter så att allt löper fint. Kontrollera samtliga vajrar att de är hela. Var extra noggrann vid ändstycke och spridare då det ofta är där man får slitage. Byt ut om skador upptäcks. Masthaveri är direkt farligt och kan orsaka stora skador.

Kontrollera även vantskruvar. Känns dessa tröga rengör de med ett avfettande rengöringsmedel, smörj sedan med vantskruvsolja och montera dem igen. Har riggen ett rullsystem bör detta monteras ner då och då så att besiktning av förstaget kan ske. Tejpa alla vassa beslag mm så seglen ej skadas.

9. TEAKDÄCKET 


Nu er det tid til trin 2 for at komme tilbage til teakens naturlige farve. Børst generøst med Owatrol Deck Cleaner, husk at holde teaken våd i cirka 30 minutter. Undgå Deck Cleaner på aluminium. Børst og skyl grundigt. Bemærk at syren i Owatrolen æder alt voks på fribord, så du først skal vokse efter teaken er rengjort. Bland opvaskemiddel og vand i en spand, og mop teaktræet til vandet har neutraliseret den oxalsyre der er i Owatrolen. Lad teaken tørre i én dag.

Det finns ett stort sortiment av produkter som du kan använda för teak-delar. För att rengöra teaken kan du pensla på t ex Owatrol Deep Cleaner, spola på vatten och se till att hålla teaken blöt i ca 30 minuter. Borsta sedan med en mjuk borste, det är viktigt att du borstar tvärs över fibrerna och inte längs med. Skölj sedan av med rikligt med vatten.

Nu är det dags för steg 2 för att få tillbaks teakens naturliga färg. Pensla på rikligt med Owatrol Deck Cleaner, håll teaken våt i ca 30 minuter. Undvik Deck Cleaner på aluminium-delarna. Borsta och skölj noga. Blanda diskmedel och vatten i en hink och svabba över teaken för att neutralisera oxalsyran innan du sköljer en sista gång. Låt teaken torka 1 dygn.

För att skydda och framhäva teakens naturliga struktur kan du nu pensla på ett lager med Owatrol Deck Sealer, låt det tränga in i 10–15 minuter, lägg sedan ett andra lager. Låt ej Deck Sealer torka mellan behandlingarna utan stryk vått i vått. Låt torka i ca 30 minuter och torka sedan bort överskott.

Då ska allting vara redo för att sätta båten i vattnet. Lycka till och njut av den nya säsongen!