Its Marlowelous - byte av tågvirke
Vår båt, Racer X 402, är nu Malowelous!
OK, här gick vi kanske lite långt, men är man lite båtnörd och älskar att segla, så er det inget som är så härligt som nytt tågverk ombord på båten.
Det betyder att vi nu har bytt ut allt tågvirke till nya läckra linor från Marlow. Marlow levererar några av de finaste repen här på jorden, oavsett om det är att dra en oljerigg, ett hangarfartyg, en VOR eller AC racer, SAP Extreme 40 katamaran eller bara vår retro Racer X 402 nere i hamnen, så vet de vad man behöver. Tack till Clive på Marlow för all hjälp med att hitta rätt linor till båten
Se vår tågvirkesguide >>
Vi valde D2 Racing till spinnakterfall och storfall då denna har en fin mjuk yta att hålla i och det är i dessa två linor vi mest tar tag i med våra fina kontorsfingrar.
I vårt rullfocksystem valde vi D2 Competition som är en grövre och lite styvare lina. Den är också lite billigare. Både D2 Racing och D2 Competition töjer sig inte en milimeter vilket är viktigt när man vill att seglet skall sitta korrekt. Önskar du byta ditt polyestertågverk till Dyneema kan du enkelt göra det med dessa Färdiga Dyneema fall från Marlow. Har du en mindre båt som du mest använder till cruising räcker det kanske med polyesterfall. Inte samma kvalitet men desto billigare.
Jag har själv splitsat på det allra enklaste sättet. Det finns definitivt mer professionella sätt att göra det på som utförs av professionella riggare dagligen. Jag är ändå ganska nöjd med resultatet och det skall nog hålla bra. Ett bra tips är att alltid slå en riktig knut på tågverket runt båtmansstolen om man skall upp i riggen.
Här finner du splitsinstruktioner >>
Jag har gjort en loop så att man alltid kan byta ut fallschackeln eller snabbschackeln om den skulle gå i sönder.
Yipee nu skall det splitsas!
Snyggt splitsat av en amatör!
Nu kan masten snart komma på.
Anders Jessen
Watski DK