Watski Logo Light
Sökförslag
Visar av produkter
Visa alla

GUIDE: Höstservice av din utombordare

Att göra service på sin utombordare är både enklare och roligare än du tror, så länge du inte har tummen mitt i handen. Du behöver dessutom inte ha alls många eller speciella verktyg till hands.

Även om det inte skulle vara dags för vinterförberedelser ännu, är det väldigt trevligt att vara förberedd.  Att göra service själv lär dig dessutom lite hur din motor fungerar vilket kan vara bra om det skulle uppstå ett enkelt fel när du är ute till sjöss. Nedan har vi framställt en steg för steg guide som hjälper dig att ta väl hand om din motor. 

1. Kör motorn i sötvatten


Detta är bland det viktigaste på hela servicen för att förhindra korrosion av kylsystemet på grund av saltvatten. 

Man kan rengöra och fylla t ex trädgårdstunnan med vatten. Vattnet måste täcka hela växelhuset innan du startar motorn. För större motorer kan man istället använda spolmuff så slipper man plocka av motorn från båten.

Kör motorn varm och kontrollera att kylningen fungerar som den ska. Man kan försiktigt lägga motorn i växel och belasta motorn.

2. Spruta in konserveringsolja (endast tvåtaktare).


Ta av kåpan på motorn. Om där är ett skydd för förgasarens insug skruva bort detta. Stäng bränslekranen eller ta av bränsleslangen. När motorn börjar stanna av bränslebrist, spruta in rikligt med konserveringsolja i förgasaren/na tills motorn stannar helt. Montera tillbaka insugsskyddet och sätt på kåpan igen. På fyrtaktsmotorer byter man istället motoroljan och oljefiltret. 

3. Bränslesystem

Fyll i bränsleadditiv i tanken, detta förhindrar att det bildas vatten och dylikt i bensinen under vintern.

4. Tvätta motorn

För att förhindra korrosion av motorn på grund av saltvatten är det bra att tvätta av hela motorn utvändigt. Använd ljummet vatten och milt schampo, spola rikligt med sötvatten. Torka av motorn med sämskskinn eller liknande.

5. Byt växelhusoljan

Häng motorn på en motorbock eller liknande. Sätt en plastbalja under växelhuset. Ta en riktigt stor skruvmejsel och öppna den nedersta oljepluggen. Öppna sen den övre oljepluggen. Oljan som rinner ut ska vara svart/grå men inte nougatbrun. Är den brun och ”sörjig” betyder det att vatten kommit in i växelhuset. Ofta beror det på otät packbox runt propelleraxeln eller otäta oljepluggspackningar och då måste växelhuset provtryckas och repareras hos en riktig marinverkstad. Var noga med att plocka bort fiberpackningarna som ibland sitter kvar runt oljepluggshålet.

Låt oljan rinna ut medan du fortsätter enligt nedan. Oljan lämnar du på närmsta återvinningsstation.

6. Byte/kontroll av zinkanoder

På motorn finns det en eller flera zinkanoder. De har som uppgift att ”offra” sig för motorn så att den inte korroderar. Zinkanoderna ska bytas när där är mindre än 50% kvar. 

7. Byte/kontroll tändstift

Ta försiktigt loss tändkabeln från tändstiftet, dra inte i sladden utan ta i tändhatten. Använd en tändstiftsnyckel för att lossa tändstiftet. Byt tändstiftet om motorn har gått mycket eller det var länge sen sist. Spruta gärna in lite konserveringsolja in hålet där tändstiftet satt och dra sen runt motorn försiktigt med startsnöret innan du sätter tillbaka tändstiftet

8. Smörja

På motorn finns ett antal smörjnipplar som behöver smörjas med vattenfast fett. Använd fettspruta och tryck i fett tills det sipprar ut runt lagret.Alla rörliga delar mår bra av lite vattenfast fett. Antingen kan du använda spray men det går lika bra med en burk med fett och en liten pensel. Rör på gashandtag, växelreglage mm. Där det rör sig penslar du på lite fett. Glöm inte skruvarna som du spänner fast motorn på båten med och själva spärren som håller motorn uppe i uppfällt läge. Styrs motorn med ratt, sväng motorn fram och tillbaka och smörj styrkabeln som kommer ut från höljet.

9. Byte bränslefilter/vattenavskiljare

En del motorer har bränslefilter eller vattenavskiljare som kan behöva tömmas, bytas eller rengöras. En del motorer har ett externt filter som ska bytas varje år. Detta är extra viktigt att göra då problem med bränslet är en av de vanligaste orsakerna till att motorn stannar. Har du en gammal plåttank ska du byta den mot en i plast då plåttankar rostar invändigt vilket ofta medför att motorn stannar på grund av föroreningar i bränslesystemet. Kontrollera att bränsleslangen inte har några torrsprickor eller läcker.

10. Propellern

Se till att motorn inte kan starta genom att bryta tändningen, antingen att genom att lossa dödmanssgrepp (ta bort den röda spiralsladden på motorn) eller på annat sätt t ex genom att ha tändhattarna av från tändstiften.

Lossa saxsprinten eller låsbrickan som sitter längst ut på propelleraxeln. Lossa sen propellermuttern och dra sen av propellern, var rädd om tryckbrickan så den inte försvinner (sitter propellermuttern hårt fast, lägg en träkloss emellan propellerns blad och skäddan ovanför propellern) Se ordentligt i vilken ordning det sitter ihop så du kan sätta ihop det sen igen. Kontrollera nu så att propellern inte har några skador. Är den skadad ska den bytas. Gör man inte det skapar det obalans i propellern som leder till vibrationer med vatteninträngning i växelhuset som följd, det blir dyrt. 

Kontrollera att axeln är fri från fiskelinor och dylikt som kan skada packboxen in till växelhuset. Smörj sen på ordentligt med vattenfast fett på propelleraxeln och sätt på propellern, tryckbrickan och muttern igen. Byt saxsprint/låsbricka mot en ny och säkerställ med den att muttern inte kan lossna under färd.

11. Skydda

För att ytterligare skydda motorn mot korrosion är det bra att spraya hela motorn med 6-66. Motorn får då ett tunt lager av olja som skyddar mot fukt och korrosion. Spraya gärna på elkopplingar så förhindrar du att det ärgar. Torka av alla delar du sprayat med en torr trasa.

12. Kåpan

En skinande kåpa är alltid trevligt. Torka av kåpan, lägg sedan på ett lager båtvax som torkas av när det torkat.

13. Fyll på växelhusolja

Det är superviktigt att du inte använder de gamla packningarna som satt på oljepluggarna. Köp alltid nya, det är billiga och spar dyra reparationer då de förhindrar att vatten tränger in i växelhuset. Till små motorer kan du använda växelhusolja på tub, till de lite större är det bättre med flaska med pump. Tryck eller pumpa upp oljan från den nedre av oljepluggshålen tills det rinner över i det över hålet. Håll kvar tuben i hålet och skruva sen i den över pluggen med sin nya packning (ta gärna hjälp av en kompis). Ta ut tuben och skruva i den nedre oljepluggen. Torka av växelhuset och se så att allt ser tätt ut.

14. Förvaring

Förvara gärna motorn kallt men torrt. Motorn kan både ligga (fyrtaktare ska ligga med rorkulten nedåt så att oljan inte rinner ut) eller hänga på en motorbock. Sätt gärna på ett skydd över kåpan så den inte blir repad under förvaringen.

Du kommer att behöva följande verktyg

  • Stor skruvmejsel
  • Skiftnyckel eller Ringnyckel till propellern
  • Fettspruta
  • Fett
  • Liten pensel att smörja med
  • Tändstiftsnyckel
  • Trasor
  • Plastbalja
  • Tunna att köra motorn i 
  • Tvättsvamp och hink
  • Sämskskinn eller liknande
  • Avbitare/näbbtång till saxsprint på propellern

*Tänk på att guiden beskriver i generella termer hur en vinterservice/konservering går till och att just din motor kan behöva en speciell service eller tillvägagångssätt som vi inte beskriver här. Fråga din motortillverkare om du är osäker vad som gäller just din motor. Alla artikelnummer nedan kommer från Watskis sortiment.

?
Kundvagn
Logga in
Glömt ditt lösenord?
Bli medlem
Redan medlem? Logga in här för att ta del av fördelarna
Glömt lösenordet
Fyll i din email nedan så skickar vi instruktioner till din email på hur du återställer ditt lösenord