Farlig havssegling?
Hans ansikte är blodigt och flera djupa sår är lappade med silvertejp. Han är nära att ramla överbord när han ska gripa den bogseringstamp vi kastar till honom.
Min första erfarenhet med havssegling för 16 år sedan, ut i Atlanten från Lissabon till Madeira, var hård. Men inte så hård som den var för den franska niometers segelbåt som vi plockade upp utanför Madeira. Båten såg ut som den hade kapsejsat flera gånger och skepparen visade sen på sjökortet vart han hade förlorat sin flickvän.
Så snart hans båt blev bogserad av vår somnade han. Han måste ha varit på helspänn i flera dygn, och när vi tog hand om honom och hans båt kunde han äntligen släppa taget. När vi förtöjde i Funchal på Madeira var det redan blå blink på kajen som kunde ta över ansvaret från oss.
När vi på vår nuvarande seglats närmade oss Gibraltar hörde vi ett MAYDAY på VHF. En båt hade man-över-bord 15 sm ifrån oss. Sjöräddningen i Tarifa tog snabbt över.
Såna upplevelser ger respekt för havet. Den smärta jag såg i den franska skepparens ögon hoppas jag aldrig någonsin att se igen.
Det tänkte vi mycket på när vi utrustade Anna Lisa inför vår seglats.
- Livflotte. Båtens dyraste tillbehör, och vi hoppas aldrig att få behov för den. Det finns många fabrikat som är billigare, men om familjens liv en dag avgörs av livflotten, vill vi att den ska fungera. De test jag har läst om andra livflottar har inte alltid varit smickrande.
- EPIRB är en satellitnödsändare som skickar vår position till sjöräddningen - om det värsta scenariot skulle inträffa.
- VHF med DSC. Det smarta med DSC är bla att båtens identitet och position skickas ut vid nödanrop.
- Handburen VHF som kan användas om det skulle bli problem med ström eller om vi skulle förlora masten där VHF-antennen sitter. Kan även tas med i livflotten.
- Nödsignaler
- Livlinor. Det är helt förbjudet att ramla över bord.
- Starka öglor att fästa livlinor i
- Löplinor på däck.
- Räddningsboj
- Kastlina för att få tag i en man-över-bord
- Uppmärksamhet, uppmärksamhet och uppmärksamhet
Det är dyr utrustning, men vem vill sitta ute på havet - oavsett om det är Atlanten eller Östersjön - och ångra att någon ramlade överbord eller att det inte är möjligt att tillkalla hjälp?
//Thomas Veber