Stäng
Meny
Kundklubb
Kundvagn
Meny

Höstkampanj - Upp Till 34% På Säsongens Bästa Båttillbehör

Från småpyssel till fullrenovering av en båt

Hela två år har gått och Leif Ove är snart redo med sitt båtprojekt - En utökad Halco 26, årsmodell 1976. Det hela började med behovet av ett nytt projekt när huset totalrenoverades.

Leif Ove berättar om projektet som han lägger all sin tid i. Han ger oss också sina bästa tips om vad man ska tänka på när man fixar en begagnad båt. Kanske kommer detta att inspirera dig att starta ditt eget båtprojekt?

Leif Ove har alltid något projekt igång. Han arbetar med snickeri på hobbybasis och tycker om att ha något att pyssla med efter arbetstid. Båtprojekt har han haft många eftersom han startade redan i barndomen tillsammans med sin far som sysslade med båtar. Leif Ove var en ivrig medhjälpare. Redan då började drömmen att ta form om att bygga något själv, men han var osäker. Skulle han bygga något helt från grunden eller hitta ett renoveringsobjekt som behövde lite kärlek?

Valet föll på ett renoveringsobjekt och Leif Ove började leta efter det perfekta båtprojektet. Han ville förvandla något gammalt som andra hade övergivit, till något vackert som han kunde vara stolt över.

Hurdan är din drömbåt?
De flesta båtägare har en sk. 3-fotsjuka och drömmer alltid om en större båt. Men jag tror att min drömbåt är av typen Targa 27 eller 29 fot.

Anledningen till att detta är min drömbåt är att den är mycket användbar, såväl till fisketurer som utflykter. Man kan röra sig säkert runt hela båten och ändå ha gott om utrymme i kabinen med alla faciliteter. Detta är en stängd båt med självdränerande däck och ingen kapell som enligt min mening är den bästa båttypen för klimatet här på Karmøy.

Vad som gör detta fortfarande till en dröm är att jag har inte hittat ett renoveringsprojekt av denna båttyp till rätt pris och jag tycker verkligen att den här typen av båt är lite för kostsam för min användning som den är idag. Men om man vill uppnå något, är det viktigt att ha drömmar, säger Leif Ove med ett leende.

Vad letade du efter när du sökte begagnad båt?
Jag har alltid haft känsla för äldre båtar, men jag ville ha en glasfiberbåt. Vad jag annars letade efter var en hyttbåt med självlänsande akterdäck som passade för att kunna fiska från och enkelt spola akterdäcket. Men samtidigt kunna krypa in under skydd under kalla dagar och kanske möjlighet att övernatta.

Efter lång sökning hamnade valet på en båt han hittade i en Facebook-grupp. Detta var början på projektet. En Halco 26, 1976-modell med en Ford Mermaid 200 hk turbo som totalrenoverades 2008 och som var i mycket fint skick. Leif Ove säger att det faktiskt var motorns tillstånd som bestämde att det var just den här båten.

Båten hämtades i Stavanger och han tog sjövägen hem till Karmøy. Han hade möjlighet att använda båten under en säsong då han kände efter ifall det här var rätt båt att starta projektet med. Det kändes rätt! Leif Ove gick "all in" i projektet och utvidgade garaget med ett tält för att göra plats för båten. Det var så han fick båten under skydd och med garageporten öppen blev garaget en perfekt verkstad.

LEIF OVES BÄSTA TIPS FÖR ATT RENOVERA EN BEGAGNAD BÅT

Vilka är dina bästa tips till någon som vill renovera en begagnad båt?
Det beror på hur stort projekt du vill genomföra. Det finns mycket du kan göra med lite efterbehandling utan att slukas helt av det. Mitt bästa tips, om du startar ett större projekt, är att du först och främst har tid, intresse och är noggrann.

För min del är det terapi och skiljer sig från vad jag normalt gör dagligen. Dessutom tycker jag om jobbet. Om du börjar stressa, har tidspress tex, försvinner all glädje och du blir less på projektet. Men jag kommer inte att skryta och säga att alla dagar är lika bra eller lika effektiva, eftersom nya utmaningar och problem ständigt uppstår i processen. Så det är antagligen önskvärt med en bra dos tålamod också. Det rekommenderas också att tänka igenom och göra en grov plan för vad som ska implementeras, och på vägen göra en plan med delmål som du kan slutföra på vägen och gå vidare till nästa delmål.

7 TIPS TILL DIG SOM ÄR OSÄKER PÅ HUR DU SKALL BÖRJA

  1. Gör en plan för vad du ska göra, t.ex. ta bort gamla möbler, elsystem, bakvägg, akterdäck osv. Det är viktigt att du tar bilder längs vägen och dokumenterar hur det var före, under rivningen och efter att allt har tagits bort. Det här är väldigt trevligt att ha dokumentation om när saker ska byggas om och du har garanterat glömt hur det var.
  2. Rita hur du vill ha det. Släng inte gamla möbler eftersom de också är väl lämpade att använda som mall, när du ska bygga upp inredningen igen, förutsatt att du väljer att behålla samma lösning.
  3. Gör inköpslistor längs vägen för det du behöver. Det är viktigt att tänka framåt i tid och att allt ligger kvar för ingenting är mer irriterande än att missa något när du är på och måste bryta för att handla. Eller i värsta fall får du inte det du behöver och förlorar många timmar eftersom du måste gå till en annan återförsäljare.
  4. Kontrollera om du har alla verktyg som behövs för att göra jobbet. Jobbet blir mycket lättare om du har rätt utrustning och verktyg. Och du behöver inte alltid köpa professionella verktyg som kostar skjortan för att få jobbet gjort.
  5. Om du skulle stöta på problem i processen (och det kommer) - så hittar du bra hjälp online eller via dina vänner / kollegor som kan ge råd och hjälp på vägen. Bättre att vara säker än att ta chansen och sedan behöva göra om. Ett fel kan få konsekvenser senare i projektet.
  6. Tänk igenom det elektriska i båten, lampor, värme, lyktor, instrument, matlagningsmöjligheter, vatten, länspumpar, uttag, landström, VHF, ekolod, kartplotter etc. Det är lättare att förbereda för elen innan all inredning är på plats.
  7. Alla genomföringar som ligger under vattenlinje bör kontrolleras eller helst bytas ut. Det skulle vara synd efter allt hårt arbete att en dag hitta sin båt liggandes på botten av sjön/havet.

Har du några tips på hur man skall handla in sin utrustning?
Idag är det väldigt bekvämt då man kan hitta allt man behöver online och får produkterna levererade direkt till sin dörr. Det är alltid bra att planera och tänka lite framåt i tid om vad du behöver och inte minst skriva ner en inköpslista. För ingenting är tråkigare än när du plötsligt saknar något som hindrar dig från att gå framåt.

Vad skall man tänka på när man startar ett sådant projekt?
Fundera igenom dina önskemål och behov. Är det genomförbart? Du skall inte starta ett projekt som du inte kan slutföra.

Vad är det viktigaste att hålla i minnet?
Kontrollera allt som ligger under vattenlinjen, om skrovet har skador, böldpest eller liknande. Det är också viktigt att inte göra de stora förändringarna när det gäller viktfördelning ombord. Naturligtvis vill du att båten ska ligga lika fin i vattnet efter renoveringen.

Saker går inte alltid som planerat och jag tror att vi alla har gått igenom det. Samma sak hände Leif Ove med hans projekt. Lyckligtvis var det inga stora problem, men han hade en tråkig motgång efter att hela båten renoverats på utsidan.

Vad hände under renoveringen av båten?
Jag skulle förbereda mig för målningen och för första gången i mitt liv skulle jag använda en sprutpistol. Jag fick ett fantastiskt resultat med grundfärgen, men problemen började när lackfärgen skulle sprutas på båten. Jag fick slut på färg och kunde inte få tag på mer. Oavsett vem och var jag ringde, fanns inte färgen inne någonstans. Detta resulterade i att hela båten lätt måste slipas igen innan den slutliga beläggningen applicerades.

Vad har du lärt dig längs resan?
Vad jag har lärt mig av detta båtprojekt är att du måste ha tålamod och tid. Saker tar längre tid än du först trodde och det finns alltid utmaningar och problem som du måste lösa. Men glädjen är stor när du ser på slutresultatet och finner ut att allting fungerar. Då känns det naturligtvis värt alla timmar och hårt slit. Du behöver inte vara expert på att fixa en begagnad båt, men det är enklare om du är lite behändig, och idag är det lätt att hitta nästan all utrustning online om det uppstår några utmaningar.

Hur lång tid tog hela projektet?
Projektet tog lite längre tid än planerat. Planen ändrades under processen från ett litet renoveringsprojekt till fullständig renovering både ute och inne. Så antalet timmar, som jag inte har siffror på, var större än väntat. Båten är nu redo för sjösättning, men har naturligtvis lite roligt pyssel kvar.

Planen var egentligen att bygga om båtens bakre vägg och akterdäck samt renovera befintlig inredning. Men under rivningen kunde jag inte stanna vid bakväggen utan var tvungen att ta lite mer, och sedan lite till och ännu mer, vilket slutade med att riva ut absolut allt utom motor och dieseltank. Och sedan var jag bara tvungen att fixa allt utvändigt också. Jag fick allt under vattenlinjen kalkblästrat, böldpestbehandlat och bottenmålat. Sedan lackerades allt ovanför vattenlinjen. Alla möbler byggdes om i ny teak, toalettrum flyttades, all elektricitet blev utbytt. Med andra ord slutade det med en totalrenovering istället för ett litet renoveringsprojekt.

Några sista frågor

Skulle du rekommendera andra att göra detta och vad var det coolaste med projektet? Det finns många båtar som kan åter glänsa med hjälp av lite renovering och som är värda att renovera. Det behöver inte alltid vara de största projekten man tar sig an. Jag kan rekommendera detta om du vet att du har tiden och är noggrann. Det roligaste med hela projektet måste vara att se slutresultatet som jag själv är stolt över att ha uppnått, säger han med ett stort leende.

Påsken är snart runt hörnet och hobbysnickaren känner sig redo att starta båten som han har väntat på att göra i nästan 2 år. Lycka till Leif Ove och tack för att du delar ditt båtprojekt med oss!

BILDER PÅ BÅTPROJEKTET, FÖRE OCH EFTER

FLER BILDER PÅ RESULTATET