Byte av teaken till Isiteek
Här kan du följa projektet med att byta ut all teak på båten till Isiteek
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------2014-04-23
Nu ligger Isiteeken på plats i båten. Visst blev det fint!!!
(Nytt läder på ratten också!)
Det skall bli jättespännande att se hur det håller nu under sommaren.
Så fint det blev!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2014-01-03
Nu börjar det ta sig! Delarna börjar ta form
Man kan i lugn och ro klippa och klistra sina teakdelar hemma på
golvet, med en god kopp kaffe och lite bra musik medan det regnar
utanför.
När solen kommer fram och man är klar går man ut och
klistrar på det. Man kan också få någon professionell att göra det. Ett
äkta teakdäck kostar ca 12.000/kvm. Ett Isiteek kostar under det halva
(om du gör jobbet själv) Du kan köp ditt Isiteek här .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2013-11-03
Teak är en fantastisk naturproduktför användning på båtar. Det innehåller naturliga oljor som förhindrar mögel och röta. Det är fint att se på, behagligt att gå på och det blir bara finare med åren.
Men det kräver så klart underhåll. Utan rätt underhåll bryts teaken ner. Uv-strålar och felaktiga rengöringsmedel medverkar till att bryta ner teakdäcket i förtid.
Det har gjorts många försök att ersätta teaken med t ex oljad bambu, ek, eller plast-teak. Även om den senaste plastteaken ser bra ut och kanske är ett bättre miljöval så är äkta teak fortfarande det absolut finaste och bästa man kan ha på sin båt enligt mig.
Många båtbyggare under 80-talet använde teakfanér, dvs det översta skiktet 2-3 mm var teak och under detta var det ett annat träslag. Detta håller max 10 till 15 år vid normalt slitage. Efter det slits teaken bort och det ser inte alls bra ut. Idag kan man genom att använda mallar få tillverkat massivt däck i antingen FSE godkänt teak eller plastteak och därefter själv limma på detta eller få en båtbyggare att göra det. Det svåraste arbetet är faktiskt att ta bort den gamla teaken som gärna sitter med maringummi och rostfria skruvar eller mässingsskruvar (om man har tur). På denna X402 satt teakfanérn med maringummi och det var (ursäkta mitt språk) ett rent helvete att få loss det!
Först måste alla teakpluggarna lirkas upp och skruvarna tas bort. Därefter fick jag använda en elhyvel för att efter detta använda ett stämjärn för att ta bort det sista av fanérn och gummit. (puh!)
På vår tidigare renoveringsbåt, Molich X var det massivt teakdäck på ursprungligen 11 mm som var nedslitet till ca 7-9 mm. Flera pluggar var slitna och lösa. Vi kunde där förlänga livslängen på det teakdäcket genom att skruva ut skruven och borra upp hålet och sätta i nya teakpluggar. Moderna teakdäck fästes inte med skruvar.
Teakvård bör göras mycket försikitgt. Överdriven rengöring tar bort teakens skyddande oljor. Är teaken alldeles torr utan någon olja kan man underhålla med dessa produkter. Kom i håg att aldrig borsta i träfibrernas riktning, alltid tvärs.
Gör man det längst med fibrerna löser man upp teaken och smuts fastnar mycket lättare därefter.
På detta renoveringsprojekt, X402, valde vi efter många heta diskussioner "Isiteak" (plastteak). Vi valde denna lösning eftersom den inte kräver något underhåll och att denna produkt faktiskt blivit så pass bra att den är svår att skilja från riktig teak. Vi får väl se om den lever upp till det eller om vi ångrar oss i framtiden ...
Anders Jessen
Watski DK
Se gärna vår film hur du vårdar din teak med Owatrol >>
Proverna till höger är Isiteek i två olika varianter. (I mitten är den gamla nedslitna teaken)
Ett stämjärn fick bli det slutgiltiga verktyget för att får bort den gamla fanérn.
Nästan klart. Fortsättning följer..
/ Anders Jessen,
VD Watski Danmark