Martyr
-
MartyrMercury Mariner zink trimfena h.70Vikt: 0,48 kg. F25, F30, F40, F50 98-. Ref. 822157T2199 kr1 variantEj i lager
-
MartyrMercury Mariner zink trimfena h.58Vikt: 0,46 kg. 40-75 Hk. Ref. 17264T2199 kr1 variantEj i lager
-
MartyrMercury Mariner zink trimfena h. 64Vikt: 0,55 kg. 35- Hk Mercruiser Alpha One. Ref. 31640T5215 kr1 variantEj i lager
-
MartyrZinkanod till Suzuki 21 mmTill Suzuki utombordsmotor. DT 15-140 Hk, DF 9,9-150 Hk. Ref: 55321-87J0061 kr1 variantEj i lager
Vad ska man tänka på när man väljer Anod?
Två olika metaller som sänks ner i en elektrolyt (i båtlivet vatten) bildar ett galvaniskt element som i sin tur ger upphov till en strömvandring. (Som ett litet batteri) Anoden i elementet förlorar material till katoden och det innebär att anoden korroderar (rostar), den får synliga skador. Galvanisk korrosion har uppstått. Strömvandringen sker om skillnaden i elektropotential mellan materialen är minst 0,05 Volt. Högre potentialskillnad ger att det fortare börjar korrodera.
För att båten eller dess delar inte ska bli en anod används olika material i olika typer av vatten. Med rätt anod blir båten en katod i stället och påverkas inte. Metallerna som används är olika typer av legeringar och inte 100% rena. Detta för att skapa rätt elektropotential. Legeringarna håller alltid eller är bättre än dom krav som ställs av US Military i deras kravspecifikationer.
Zink är den oädlaste metallen i saltvatten men fungerar inte i sötvatten då det skapas en hinna på anoden som hindrar strömvandringen efter ett tag.
Magnesium fungerar bara i färskvatten på stål och aluminiumbåtar.
Aluminium fungerar i dom flesta applikationerna och används i dag av alla utombordartillverkare.