Allmänna villkor och förhållanden

Köp- och leveransvillkor

Watski.se drivs av Watski AB med organisationsnummer 556176–0322, Kantyxegatan 14, 213 76 Malmö, Sverige.

Du kan kontakta Watski.se på telefon: +46 40 67 16 700 eller på mail: kundservice@watski.se. Dessa köp- och leveransvillkor gäller vid köp av varor på watski.se med leverans i Sverige.

Beställning och betalning hos WATSKI

Watski.se har öppet 24 timmar om dygnet, så du kan alltid handla. Du väljer de varor du vill köpa och lägger de i ”kundvagnen”. Inne i ”kundvagnen” kan själv kontrollera att alla uppgifter stämmer som priset på varan, antalet varor och fraktavgift. Eventuell fraktavgift beräknas innan du är redo att betala.

Vi på Watski har ett samarbete med betalningstjänsten Klarna som ger dig en trygg och säker betalning. Klarnas olika betalningsalternativ är, Faktura, Direkt betalning, Delbetalning, Kort (Visa, MasterCard & American Express) och Betalning via din internetbank.

Leveransalternativ hos WATSKI

Ship2Store: Detta innebär att du kan hämta dina varor hos din närmaste återförsäljare. Dina varor skickas från Watski till en återförsäljare som du väljer och där hämtar du upp varorna. När varorna har ankommit till återförsäljaren, hämtar du upp varorna och betalar de i butiken. Butiken ansvarar för eventuell retur, reklamation, service och garanti. Alla butiker som är ansluta till ”Ship2Store” följer de allmänna köp- och leveransvillkor. Leverans med PostNord förväntas inom 1–2 dagar innan varorna finns hos återförsäljaren.

Ship2Door: Detta innebär att dina varor skickas med PostNord till din lokala postombud/utlämningsställe eller direkt till dörren på din angivna adress. Vid ”Ship2Door” ansvarar Watski AB eventuell reklamation, service och garanti. Leverans med PostNord förväntas inom 1–2 dagar.

Kvitto av en order från WATSKI

När du har laget en order hos Watski får du samtidigt en orderbekräftelse till den angivna e-postadressen. Det finns inget bindande köpavtal med Watski innan du har mottagit orderbekräftelsen.

Priser hos WATSKI

Alla priser på Watski.se är inklusive 25% moms och i svenska kronor. Priserna gäller inom Sveriges gränser. Om en order har en fraktavgift kommer detta framgå innan ett köp genomförs. All betalnings sker med Klarna med olika betalningsalternativ, Faktura, Direkt betalning, Delbetalning, Kort (Visa, MasterCard & American Express) och Betalning via din internetbank.

Vi reserverar oss för eventuella prisavvikelser, leveransfel, utsålda varor, tryckfel mm. på grund av mänskliga och tekniska fel som orsakas av exempelvis valutaförändringar, skatteförändringar, naturkatastrofer osv.

Vid leveranssättet ”Ship2Store” kan lokala prisavvikelser hos återförsäljaren förekomma.

Returer hos Watski

Vid konsumentköp där beställningen av varor görs via internet har konsumenten 14 dagar ångerrätt. Ångerrätten gäller från den dagen konsumenten mottar varan. Skulle konsumenten utnyttja sin ångerrätt inom dessa 14 dagar kommer hela det betalda beloppet återbetalas. Villkoren för att använda ångerrätten ska gälla är att varorna returneras i originalförpackning och i samma skick som när varan mottogs. Om varan har monterats/installerats/varit i bruk gäller inte ångerrätten. För att utnyttja ångerrätten måste varan lämnas in till PostNord inom 14 dagar från den dag du har ansökt om ångerrätt.

Vid retur ska konsumenten alltid först ta kontakt med kundservice@watski.se och sedan invänta svar med hur returen ska gå till och var den ska skickas. Konsumenten står alltid för returkostanden och ser till att varorna är ordentligt inslagna. Konsumenten har ansvaret för paketet/varorna till det är mottaget av Watski. Spara därför alltid kvitto från postombudet med spårnummer.

Watski rekommenderar att varan returneras via PostNord och att varan skicka skickas som paketpost. På så sätt är det möjligt att spåra paketet, vilket eliminerar eventuella tvivel om varan har levererats till Watski.

Brist på originalförpackning kan vara en avskrivning, så för att vara säker på en återbetalning av hela beloppet rekommenderas det att varan returneras i originalförpackning. Kostnaden för att returnera varorna står konsumenten för.

Vid köp hos återförsäljare, är det dem som ansvarar för eventuell retur, reklamation, service och garanti.

Återbetalning av pengar hos WATSKI

När vi tar emot varan kontrolleras denna så allt är i ordning och konsumenten får en återbetalning av hela beloppet inom 14 dagar. Vi kan hålla tillbaka återbetalningen tills vi har tagit emot varan eller om du inte kan bevisa att du har returnerat den. Beloppet återbetalas via samma betalningsmetod som konsumenten använde vid köp. Om konsumenten har till exempel betalat med ett kort returneras beloppet till det använda betalkort.

OBS:
Konsumenten kan missa att få hela beloppet återbetalat, Detta sker om värdet på varan har påverkats eftersom

Vid köp hos återförsäljare, är det butiken som ansvarar för eventuell återbetalning.

Reklamation hos WATSKI

Ditt köp omfattas av konsumentköplagen och som konsument har du 3 års reklamationsrätt.

Det betyder att du antingen kan få ett felaktigt objekt reparerat, utbytt, pengarna tillbaka eller nedsatt pris, beroende på den specifika situationen. Det är naturligtvis ett krav från Watski att klagomålet är berättigat och att felet / skadan på varan inte beror på funktionsfel, hanteringsfel, normalt slitage, modifikationer och missbruk av konsumenten. Detta inkluderar ändring av tillämpad ström till någon relevant komponent.

Det hänvisas också till konsumentsköpslagens regler om reklamationer (Konsumentköplagen)

Vid köp hos återförsäljare, är det butiken som ansvarar för hantering av reklamationen.

Ansökan om reklamationsrätt hos WATSKI

Vill konsumenten påbörja ett ärende måste Watski informeras inom en rimlig tid efter att defekten på varan är upptäckt. Vi rekommenderar att konsumenten reklamerar varan så snabbt som möjligt och inom 2 månader efter det att felet har upptäckts.

För varje reklamation måste konsumenten:

Skicka ett mail till retur@watski.com. Här ska en kort beskrivning av hur skadan eller defekten uppkom. Dessutom ska konsumenten ange ordernummer och bifoga en kopia av orderbekräftelsen.

Watski skickar sedan ett returnummer och en returetikett som används för att snabbt hantera konsumentens ärende när varorna anländer till oss.

Om konsumentens reklamation är berättigad kommer Watski naturligtvis återbetala fraktkostnaderna som uppstod genom att skicka varan till oss. Om inte måste konsumenten betala alla transportkostnader, inklusive våra fraktkostnader för retur av varan efter undersökning. Kom ihåg att varan alltid måste skickas i rätt förpackning och ta emot kvitto för leverans. Konsumenten har ansvaret för paketet / varorna fram till Watski. Spara därför leveranskvitto inkl. Information om fraktkostnader och spårnummer.

Observera att varor som skickas utan porto, vägras att tas emot av Watski.

Vid köp hos återförsäljare, är det butiken som ansvarar för hantering av reklamationen.

Presentkort hos Watski

Presentkortet gäller i två (2) år. Giltighetsperioden anges på presentkortet. Presentkortet kan användas delvis i obegränsat antal gånger tills presentkortets värde är slut. Presentkortet kan inte fyllas på med mer pengar och kan inte bytas mot kontanter. Presentkortet ska betraktas som ett värdedokument. Presentkortet kan inte kopplas till en viss person och Watski ansvarar ej för förlorat presentkort.

En överenskommelse av köp träder endast i kraft när Watski bekräftar köpet via e-post till den e-postadress som konsumenter har angett vid beställning. Konsumenten är ansvarig att all ifylld information är korrekt vid köp av ett presentkort. Watski ansvarar inte för att ersätta fel eller liknande som har orsakats av felaktig information.

Klagomål

Vid klagomål över ett köp hänvisas konsumenten till Watski AB, Kantyxegatan 14, 213 76 Malmö, mail: kundservice@watski.se eller via telefon på: +46 40 67 16 700

Om vi inte hittar en tillfredställande lösning kan konsumenten, om de relevanta villkoren är uppfyllda, skicka in ett klagomål till Hallå Konsument.

EU-kommissionens online klagomål kans användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är bosatt i ett annat EU-land. Ärende görs här>>>.

Alla andra frågor till WATSKI

Vid frågor eller funderingar, kontakta oss via telefon: +46 40 67 16 700 eller mail: kundservice@watski.se

All betalning hos WATSKI sker via Klarna

Vid ett köp på Watski.se godkänner & accepterar konsumenten att Watski samarbetar med Klarna vid betalning. Om konsumenten har en rabattkod eller liknande drar Watski av beloppet.

COOKIES- OCH SEKRETESSPOLICY

När du besöker Watski.se samlar vi in information om alla besök på vår webbplats. Vi använder denna information för att förbättra din användarupplevelse, utvärdera användningen av de individuella elementen på Watski.se samt för att understödja vår marknadsföring.

Här kan du läsa om vilken information vi samlar in, hur vi behandlar denna information, vad vi gör med den, vem som har tillgång till den och hur du kan kontakta oss gällande vår cookie- och sekretesspolicy.

Insamlandet av information på Watski.se sker inom ramarna för den befintliga lagstiftningen. Om personuppgifter behandlas av Watski.se, sker det i enlighet med personuppgiftslagen.

Watski.se detekterar automatiskt IP-adress och data när du flyttar mellan olika sidor och tjänster på webbplatsen. Om du loggar in eller prenumererar på vårt nyhetsbrev registrerar vi även detta, för att göra det enklare för dig nästa gång du besöker oss.

I detta sammanhang använder vi olika analysverktyg som t.ex. Google Analytics, som hjälper oss att samla in statistik om användningen av Watski.se och till att göra din upplevelse ännu bättre.

Watski.se samlar in information om användare och deras besök på två sätt:

Vad är en cookie?

När du besöker Watski.se lagras cookies på din dator. En cookie är en liten textfil som lagras i din webbläsare för att känna igen din dator vid efterföljande besök. Ingen personlig information lagras i våra cookies.

Nästan alla webbplatser använder cookies. De lagras i din dator för att hjälpa dig, vilket bidrar till att analysera hur webbplatsen används så att användarupplevelsen kan förbättras. I många fall är cookies nödvändiga för att man ska kunna tillhandahålla en viss tjänst på webbplatsen.

Informationen i dina cookies skickas mellan din webbläsare och en webbserver och inkluderar information om användarinställningar, inloggning samt hur webbplatsen används.

Hur undviker jag cookies?

Om du inte vill ta emot cookies kan du antingen blockera alla cookies, radera befintliga cookies från din dator eller ställa in datorn så att du får en varning innan cookies sparas.

Vi rekommenderar att du läser igenom vår cookiepolicy noga innan du eventuellt ändrar dina cookieinställningar i din dator samt att du läser mer om cookies på andra webbplatser.

Om du ändrar cookieinställningarna kan din användarupplevelse försämras när du besöker vår och andras webbplatser.

Tänk på att om du inte accepterar cookies kan det finnas funktioner på Watski.se som inte kommer att fungera för dig.

Firefox

Du raderar cookies genom att gå till Tools (verktyg) -> Options (alternativ) -> Privacy (sekretess) -> och raderar individuella cookies eller rensar din historik.

Du blockerar cookies genom att gå till Tools (verktyg) -> Options (alternativ) -> privacy (sekretess) ->, på rullgardinsmenyn under History (historik) markerar du "Use custom settings for history" (använd anpassade inställningar för historik) -> och kryssar för "Always use private browsing mode" (använd alltid privat webbsökningsläge) och avmarkerar "Accept cookies from pages" (acceptera cookies från sidor).

Internet Explorer

Du raderar cookies genom att gå till Tools (verktyg) -> Internet Options (internet-alternativ) -> fliken General (allmänt) -> klicka på Delete (ta bort) -> Cookies -> Delete (ta bort).

Du blockerar cookies genom att gå till Tools (verktyg) -> Internet Options internet-alternativ) -> Privacy (sekretess) -> för skjutreglaget till toppen. På det här sättet blockerar du alla cookies. -> Klicka på OK.

Google Chrome

Du raderar cookies genom att klicka på verktygsknappen -> Tools (verktyg) -> Clear browsing data (ta bort webbinformation -> Delete cookies and other site data (ta bort cookies och andra webbplats- och plugindata) -> Clear browsing data (rensa webbinformation).

Du blockerar cookies genom att klicka på verktygsknappen -> Settings (inställningar) -> Show Advanced Options (visa avancerade inställningar) -> Content Settings (innehållsinställningar) -> klicka på "Block all sites from storing data" (förhindra att webbplatser sparar data) och markera "Block third-party cookies and site data" (blockera cookies och webbplatsdata från tredje part -> OK.

Safari

Du raderar cookies genom att klicka på verktygsknappen -> Settings (inställningar) -> Security (säkerhet) -> klicka på "Show Cookies" (visa cookies). Här kan du antingen radera cookies från en enda domän eller radera alla cookies.

Du blockerar cookies genom att klicka på verktygsknappen -> Settings (inställningar) -> Security (säkerhet) -> under "Accept Cookies" (acceptera cookies), välj "never" (aldrig).

Vad används cookies till på Watski.se?

För att avgöra vilka som besöker våra webbplatser använder vi cookies för att skapa demografisk och användarrelaterad statistik. Detta ger oss möjlighet att anpassa och skapa innehåll och tjänster som matchar dina och andra användares önskemål och intressen. Nedan beskrivs syftena för de cookies som används på Watski.se

Cookies från tredje part

Watski.se använder en rad tjänster från tredje part på våra webbsidor. Ibland använder även dessa tjänster cookies. Du kan välja att ej acceptera cookies från tredje part i din webbläsare genom att följa denna länk:

http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val

Bland annat används cookies från tredje part för att samla in statistik om dina besök hos Watski.se; i sådant fall använder vi cookies för att t.ex. få veta vilka webbplatser du besöker och hur länge du besöker dem. I detta fall använder vi systemet Google Analytics från Google.

Du kan välja bort Google Analytics här: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout

Watski.se samarbetar också med företag för att förbättra vår online-marknadsföring för att säkerställa att du endast ser relevanta annonser.

Watski.se innehåller komponenter från tredje part som t.ex. "Facebook-rekommendation", "Facebook-gilla" och "Google+". Dessa komponenter från tredje part innebär att ägaren till tredjepartskomponenten, t.ex. Facebook eller Google, tar emot tekniska data om din webbläsare, IP-adress, vilka sidor du besöker hos Watski.se och liknande. Den behandling som ägaren till tredjepartskomponenten gör ligger utanför vår kontroll och rör endast dig och ägaren till tredjepartskomponenten.

Watski.se använder sig av dessa komponenter för att kunna länka direkt till våra sociala mediewebbplatser och därmed säkerställa en smidig navigation för dig som kund.

Funktionalitet

Hos Watski.se finns det ett antal tekniska cookies som krävs för hantering av funktionaliteten på åtskilliga delar av Watski.se. Dessa är de cookies som lagras när du kommer in på Watski.se och lagras för att hålla ordning på innehållet i din kundvagn, dina favoriter osv.

Användning av personlig information

Känslig personlig information yppas aldrig för tredje part såvida du inte uttryckligen samtyckt, och vi samlar aldrig in personlig information såvida inte du själv har angett denna information när du gjort en beställning, deltagit i en enkät eller liknande. Information samlas in om namn, adresser, postnummer, och mejladresser

Personlig information används för att implementera den tjänst för vilken informationen samlas in. Informationen används också för att lära känna dig och andra användare av webbplatsen bättre. Denna användning kan inkludera studier och analyser i syfte att förbättra och effektivisera vår och våra leverantörers marknadsföring, våra produkter, tjänster och tekniker samt för att visa innehåll som är anpassat efter dina intressen.

Kontakt rörande persondata

Om du vill få tillgång till den information vi har om dig, är du välkommen att kontakta oss på: kundservice@watski.se Om felaktiga data har registrerats eller om du har några andra invändningar, kan du ta kontakt på samma sätt. Du har rätt att få se vilken information om dig som är registrerad, och du kan invända mot registreringen enligt EU:s dataskyddsföordning, GDPR.

Skydd av persondata

Lagstiftningen kräver att din personliga information ska förvaras på ett säkert och konfidentiellt sätt. Vi lagrar din personliga information på servrar med höga säkerhetsnivåer som är placerade i kontrollerade anläggningar, och vår säkerhet kontrolleras regelbundet för att avgöra huruvida användarinformationen hanteras på ett säkert sätt, alltid med strikt hänsyn till dina rättigheter som användare. Vi kan dock inte garantera 100 % säkerhet för dataöverföringar via Internet. Det innebär att det kan finnas en risk att andra obehöriga parter får åtkomst till information när data skickas och lagras på elektronisk väg. Därmed skickar du din personliga information på egen risk.

Personlig information raderas eller anonymiseras när det syfte som den samlades in för upphör. När det gäller köp-, order-, och användarhistorik, kommer vi att radera den 3 år efter transaktionsdatum.

Internets snabba utveckling innebär att det ibland kan bli nödvändigt att ändra vår behandling av persondata. Därmed förbehåller vi oss rätten att uppdatera och ändra dessa riktlinjer för behandling av personaldata. Om vi gör detta, kommer vi självklart att korrigera datumet för "senast uppdaterad" nertill på webbsidan. Vid omfattande ändringar kommer vi att meddela dig med ett synligt meddelande på våra webbplatser.

Du har rätt att klaga på behandling av information och data som rör dig. Klagomål skickas till Datainspektionen.

Kontakta oss

Du kan kontakta Watski.se via:

Epost: kundservice@watski.se

Telefon: +46 40 67 16 700

Post:

Watski AB

Kantyxegatan 14
213 76 Malmö


© Watski 2018