Logga In
 Glömt lösenordet

brands Quick International Rutgerson Marlow Body Glove Icom Viking Life-saving Equipment Nexus Selden Roca CRC Keen Starbrite Snappy Båtsystem Jotun

Dags att sjösätta!

2013-03-15




RENGÖR
Tvätta fribord och överbyggnad med vatten, varmt om du har tillgång till det, och t ex Watski Super Cleaner "Bäst i test" 2011. Svarta ränder och andra missfärgningar är lätta att få bort med Black Streak remover.

Slipa bort lös bottenfärg med grovt våtslippapper. Flera lager av gammal bottenfärg ska slipas ner. Om botten är hårt åtgången - gå över den med en högtrycksspruta. Låt botten torka före målning

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BOTTENMÅLA
Både Jotun och International har en lång rad bottenfärger att välja mellan. Kolla vad du behöver och vad som är tillåtet i dina farvatten. Se till att ytan är torr och dammfri. Tejpa för vattenlinjen med maskeringstejp, rolla sedan på bottenfärgen med en mohairroller. Måla en liten bit upp på maskeringstejpen. Hur många lager du måste måla beror helt på vilken bottenfärg du väljer. Flera lager ger längre och bättre skydd. Måla alltid två gånger i vattenlinjen och på rodret. Ta bort tejpen så fort du har målat klart. Montera nya zinkanoder när allt är fägdigmålat. Se till att ingen färg sitter på ytan där anoderna ska monteras.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

POLERING
Här finns det många bra produkter att välja mellan. Du kan t ex börja med Jotuns rubbing, den funkar lika bra oavsett om du polerar för hand eller med en polermaskin. Gelcoat i bra skick poleras upp med t ex Internationals Nano Polish.

Nu är det dax för vax, Turtles Marine Wax är ett bra val. Det ger en hård, blank och smutsavvisande yta med bra hållbarhet. Avsluta med Nano wax Sealer som förseglar och även skyddar Gelcoaten mot solens UV-strålning.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


VATTEN
Besiktiga varmvattenberedaren och montera på slangar om dessa har varit av under vintern. Se till att varmvattenberedaren fylls med vatten innan den startas, annars riskerar el-patronen att gå sönder. Se efter om vattenslangarna har torkat eller börjat få sprickor, om så är falllet gör du bäst i att byta ut dem direkt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


TOA/FÄRSKAVATTENSYSTEM
Gå igenom alla bottengenomföringar. Ta av slangar och kolla så att alla bordgenomföringar verkligen öppnas och stängs. Kontrollera också att alla slangklämmor sitter fast ordentligt och att de inte är angripna av rost och korrosion. alla slangsocklar under vattenlinjen skall ha dubbla rostfria, syrafasta slangklämmor.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BATTERI
Kontrollera syranivån i battterierna. Fyll på med destillerat vatten om det behövs. Känn även på alla kontakter som är anslutna till polerna så att de sitter fast ordentligt och att ingen korrosion har uppkommit under vintern. Spruta på batteripolskydd för att skydda från smuts och damm. Ladda sedan batterierna ordentligt så att de verkligen är fulladdade när det är dags för sjösättning.
Uppnås inte full laddning bör batterierna bytas ut. Byt aldrig bara ett batteri i en batterikejda.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MOTORN
Besiktiga  och montera impellern. Om inte luft-, olje- och bränslefilter byttes ut i samband med vinterkonserveringen, så gör det nu. Glöm inte att kontrollera och byta olja i backslaget. Starta motorn innan du sjösätter och försök ta vara på den glykol som kommer ut ur systemet så att du kan lämna den på en miljöstation. Se till att du har kylvatten till motorn. Kontrollera så att nivån på kylvattnet är rätt, om kylvatten måste slås på bör det vara i rätt glykolblandning. På färskvattenkylda motorer byts zinken i värmeväxlaren ut. Om motorn är en bensinmotor bör du även besiktiga tändstift och brytarspetsar. Dessa kan eventuellt behöva bytas ut och ställas in. Till sist, kontrollera drivremmarna. Impeller och drivremmar bör finnas i reserv i båten under säsong

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TEAKDÄCKET
Det finns ett stort sortiment av produkter som du kan använda. För att rengöra teaken kan du pensla på t ex Owatrol Deep Cleaner, spola på vatten och se till att hålla teaken blöt i ca 40 minuter. Borsta sedan med en mjuk borste, det är viktigt att du borstar tvärs över fibrerna och inte längs med. Skölj sedan av med rikligt med vatten.
Nu är det dags för steg 2 för att få tillbaks teakens naturliga färg.
Pensla på rikligt med Owatrol Deck Cleaner, håll teaken våt i ca 30 minuter. Undvik att få Deck Cleaner på aluminium. Borsta och skölj noga.
Blanda diskmedel och vatten i en hink och svabba över teaken för att neutralisera oxalsyran innan du sköljer en sista gång. Låt teaken torka 1 dygn.
För att få bort och förebygga påväxt av alger och mögel kan du nu lägga på en omgång Boracol. Spruta eller pensla på teaken med Boracol och låt detta torka i 1 dygn. Det bör helst vara torrväder medan Boracolen får verka.

För att skydda och framhäva teakens naturliga struktur kan du nu pensla på ett lager med Owatrol Deck Sealer, låt det tränga in i träet i 10-15 minuter, lägg sedan på ett andra lager. Låt inte Deck Sealer torka mellan behandlingarna utan stryk vått i vått. Låt torka i ca 30 minuter och torka sedan bort överskottsolja.

Här kan du se en film som visar hur du ska gå till väga.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


RIGGEN
Tvätta av riggen och studera den noga så att det inte finns några sprickbildningar eller bucklor i den. Riggen smörs med parrafinolja. Kontrollera så att all elektronik och alla elkopplingar i riggen ser bra ut. Inspektera den löpande riggen och känn efter så att allt löper fint. Gå över alla vant och se till att alla kardleler är intakta, om inte bör de bytas ut direkt.
Besiktiga även vantskruvarna. Känns dessa tröga kan man ta isär dem och tvätta dem i diesel, smörj sedan in dem med riggolja och montera dem igen. Har riggen ett rullsystem bör detta monteras ner då och då så att besiktning av förstaget kan ske. Tejpa alla vassa beslag mm så seglen inte skadas.

Trevlig sommar!


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Share |

 

Kontakta Watski

Kantyxegatan 14
213 76, Malmö

Email: info@watski.com
Tel.: 040-671 67 70
Org.Nr.: 556176-0322
Andra språk:
        
Köpvillkor
Delbetalning
X