Inte utan min rigg
Men gjorde de inte en rigginspektion innan de avseglande från Las Perlas, visst skrev de det på Twitter? tänker den uppmärksamme nu. Och jo, visst är det så. I vanlig ordning kontrollerade kapten samtliga vajerinfästningarna innan avsegling. Men bara infästningarna, där vi hitintills trott att slitage visar sig först. Fram tills idag. Sjögången tillåter inte någon ny genomgång av hela riggen, men det verkar som om problemet är isolerat till mesanmasten.
Seglingen mot Galapagos har så här långt bjudit på stundtals hård kryss, och stampig sjö. Huruvida skadorna uppkommit nu, eller funnits där ett tag är omöjligt att säga. Hur som helst, vi måste göra något åt saken. Först stagar vi upp mesanmasten framåt genom att dra en lina mellan de båda masttopparna. Det är enkelt fixat genom att koppla samman stormastens dirk med mesanmastens stagfall. Sedan enas vi om att spänna upp två nödvant. Ett nytt reservfall i form av superstark tiomilimeters dyneemalina från LIROS borde funka. Kapten klättrar upp i mesanmasten och gör med visst besvär fast en lina på vardera spridare. Sedan drar vi ner linorna till varsitt block som vi har fäst i båtens relingslist. Och så spänner vi upp allt sammans med fockens skotvinchar. Klart! Jaja, det är naturligtvis en provisorisk lösning. Men vi är ändå ganska nöjda. (Bilder kommer när uppkopplingen tillåter.)
Nu återstår det att fundera ut hur sjutton vi ska få nya grejer levererade till Galapagosöarna för en vettig peng, och inom en rimlig tidsrymd. Livet är fullt av utmaningar
(Och för er som inte riktigt förstår alla termer ovan, så kan jag berätta att vi var nära på att tappa den lilla masten. Men bara nära.)
*Närmare bestämt 7.2 mm. Någon som vet vilken vajerdimension det motsvarar i tum? Jag får det till runt 9/32 men vet inte om det är en vajerdimension. /Ludvig